NULL Skriv ut sidan - SV: Maskoll

Anbytarforum

Titel: SV: Maskoll
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2018-12-28, 14:00
Hej,

Mina anor Torparen Nils Larsson och Britta Arvidsdotter vigdes 20/10 1765 i Sparlösa (R). Källa: Levene (R) C:3 (1740-1789) Bild: 213 Sida: 419. Han var änkman från Hulahagen (i Sparlösa?), 31½ år gammal, och hon var piga, 20½ år gammal, från Gerstorp (Sparlösa?).

Enligt vigselnotisen var Brittas föräldrar Arvid Larsson Masskål och Margareta Siggesdotter. Nils föräldrar, enligt vigselnotisen, var Lars Nilsson och Annika Andersdotter.

Det finns en dopnotis i Sparlösa år 1745, då en Britta föds. Men här står att faderns namn är Arvid Larsson Skumpe och moderns namn Margareta Siggesdotter. Jag blir tveksam till om det är rätt Britta, även om moderns namn stämmer överens med vigselnotisens uppgifter och även faderns - Arvid Larsson, men släktnamnet Skumpe ställer till det.

Är det någon som vet hur det blivit så här, har prästen skrivit fel i dopboken eller i vigselboken? Eller är det inte rätt Britta i födelseboken?

Nils Larsson och Britta Arvidsdotter får dottern Maria 1766-11-01 i Hulahagen (som jag inte vet om det ligger i Sparlösa eller Levene). Som dopvittnen nämns: Sigge Torbjörnsson, Lars Massgård (måste avse Masskål), Måns Carlsson, Elin Svensdotter, Karin Andersdotter och Elin Arvidsdotter.

Sonen Arvid föds i Hulahagen 1768-11-12, men verkar ha dött kort därpå. Dopvittnen: Nils Jonsson, Anders Svensson, Kerstin Torbjörnsdotter.

Dottern Anna föds i Gästgivaregården i Täng (R). Dopvittnen: Anders Eriksson, dräng Sven Jonsson, dräng Per Eriksson, hustru Britta Bengtsdotter, piga Kerstin Erasmi, piga Katarina Persdotter.

Dottern Margareta föds i Ulvekroken i Lavad (R). Dopvittnen: Annika Arvidsdotter och hustru Kerstin Persdotter.

Dottern Anna (min ana) föds 1775-08-05 i Hinnerstorp i Häggesled (R). Dopvittnen: Annika Torbjörnsdotter, Lars Jakobsson, dräng Lars Carlsson, piga Ingeborg Carlsdotter, Kerstin (Anders?)dotter.

Efter dottern Annas födelse 1775 vet jag inte var Nils Larsson och Britta Arvidsdotter tar vägen. Jag har inte hittat deras dödsnotiser.

Jag kan också nämna att jag hittade en vigselnotis i Levene år 1734-06-24 där en Arvid Larsson vigdes med en Margareta (utan efternamn). Vet inte om detta är mina rätta anor.

Det var mycket info på en gång, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut om Arvid Larsson Masskål är min rätta ana, eller om det är en Arvid Larsson Skumpe.

Jag kommer hänvisa till detta inlägg även under släktnamnet Skumpe här på anbytarforum.

Vänliga hälsningar
Helena Johansson