NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2018-12-30, 16:22
Hej,

Detta är det jag hittills fått fram angående Arvid Larsson Skumpe/Masskål i Sparlösa.

Margareta Siggesdotter gifte sig första gången i Levene (R) 1723-10-27 med soldaten Torbjörn Hansson Skårberg. Han dog 1732 i Levene. Enligt centrala soldatregistret var han född 1697 och var soldat under Rote: Måns Carlsgården, och Livkompaniet i Uvered (R). Jag har hittat tre barn till Margareta och Torbjörn födda i Levene.

1. Sven Torbjörnsson, född i mars 1725 i Skår, Levene.
Dopvittnen: Jungfru Gudmor Magdalena Hoof, Torsten Skårberg, Jon Siggesson, piga Maria Persdotter Gadd, piga Catharina Hansdotter.

2. Sigge Torbjörnsson, född i december 1728 i Skår, Levene.
Dopvittnen: Gertrud Hoof, Fältväbel Kållberg (Collberg), Lars Bergstedt, Sven Bengtsson, Britta Hansdotter, Catharina Hansdotter.

3. Kerstin Torbjörnsdotter, född i januari 1731 i Nilsagården, Baljered, Levene.
Dopvittnen: Hustru Kerstin på Kullen, Fältväbel Kollberg, Per Gerling, Anders Funke, Catharina Hansdotter, Britta Andersdotter.

Änkan Margareta Siggesdotter gifte sig därefter i Levene 1734-06-24 med Arvid Larsson ("24 juni 1734 vigdes Arvid Larsson med Enkan Hustr. Margeta i Baljered". Jag har hittat följande fyra barn till dem.

1. Anders Arvidsson, född i november 1735 i Baljered, Levene.
Dopvittnen: Hustru Anna Svensdotter, Andreas Skumpe, Rafwel Marcusson, Britta Andersdotter, Britta Larsdotter.

2. Lars Arvidsson, född i oktober 1738 i Nilsagården, Baljered, Levene.
Dopvittnen: Hustru Anna i Baljered, Petter Tomasson, Anders Larsson, Britta Andersdotter, Kerstin Bengtsdotter.

3. Elin Arvidsdotter, född 1741-08-27 i Skomakaregården, Baljered, Levene.
Dopvittnen: Ryttaren Anders Skårberg, Bonden Bengt Larsson, Hustru Anna Svensdotter, Britta Hansdotter, Kerstin Jons(Jöns)dotter, Karin Andersdotter.

4. Britta Arvidsdotter (min ana), född 1745-03-29 i Björsgården, Gerstorp, Sparlösa (R).
Dopvittnen: Bonden Erik Olofsson, dito Erik Carlsson, drängen Måns Olofsson, hustrun Kerstin Bryngelsdotter, piga Maria Olofsdotter, dito Catarina Andersdotter. 

I Brittas födelsenotis ovan är det första gången jag ser Arvid Larsson benämnas Skumpe. Innan dess har han benämnts endast som Arvid Larsson eller Bonden Arvid Larsson. Detta tyder väl på att han blev soldat i samband med flytten till Gerstorp i Sparlösa?

Arvid Larsson Skumpe dog 1759-04-10, "48 år gammal, soldat uti Järstorp". I dödsnotisen står att han heter Arvid Masskål, men det måste väl ändå vara felaktigt? Hans föräldrar anges i dödsnotisen som: Lars Olofsson och Elin Andersdotter.

Margareta Siggesdotter dog 1767-12-09, 62 år gammal. "Sold. Arv. Massgårds Änka". Även här måste väl namnet Massgård/Masskål vara felaktigt.

De föräldrar till Arvid Larsson som nämns i hans dödsnotis är följande: Lars Olofsson och Elin Andersdotter.

Det fanns en Ryttare Lars Olofsson som gifte sig i Uvered (R) med Elin Andersdotter 1694-10-16.
De får sonen Arvid i mars 1710 på Tomten, Uvered (R). Detta födelseår stämmer också bra om man tittar på den uppgivna dödsåldern som anges i dödsnotisen i Sparlösa.

Det tidigast födda barnet till Lars Olofsson och Elin Andersdotter som jag kunnat hitta i Uvered är ett ej namngivet barn, född 1705 på Tomten i Uvered.
Dopvittnen var då: Sven Svensson, Jöran Svensson i Berget, Bengt Andersson ibidem, Olof Andersson, Hustru Elin Nilsdotter, piga Ingegerd Svensdotter på Tomten, piga Anna Bengtsdotter ibidem.

Ytterligare ett barn till dem var Britta, född i april 1707 på Tomten, Uvered.
Dopvitten: Bengt Andersson i Berget, Olof Andersson i Torpa, Hustru Britta Andersdotter, piga Anna Bengtsdotter.

Jag har inte hunnit leta efter fler barn till dem ännu, men jag undrar var de bodde mellan åren 1694 (då de gifte sig) fram till 1705 då det första barnet i Uvered hittas.

Ryttaren Lars Olofsson finns i mantalslängderna på Tomten i Uvered fram till ca 1723-1725 då han också benämns som Lars Olofsson Skumpe.. Jag vet ej var/när Lars Olofsson Skumpe och Elin Andersdotter dog.

Detta var mycket info på en gång, men samtidigt inspirerande om man hittat ännu en Skumpe-linje här.

I centrala soldatregistret finns en soldat Arfvid Masckåll under Gerstorp i Sparlösa. Han uppges varit född 1721 och död 1759. Detta dödsår är förmodligen inte korrekt eftersom det inte avser rätt Arvid.

Det verkar som att prästen har rört ihop Arvid Larsson (Skumpe) med Mascollarna då han blev soldat i Gerstorp? En namne till honom existerade tydligen där också? Jag tycker mig också ha sett att Arvid Larsson Skumpes styvdotter (Kerstin?) Torbjörnsdotter gifte sig med en Lars Masskål i Gerstorp (missade att skriva ner den detaljen ordentligt).

Jag vet att det lättaste hade varit att titta på bouppteckningarna efter Arvid Larsson och Margareta Siggesdotter, men eftersom det inte tycks finnas några bouppteckningsregister för Sparlösa, så innebär det förmodligen ett "häst-jobb" att leta efter dem där utan att ha ett register att tillgå. När jag har bättre tid kanske jag kan leta där ändå, eller finns det någon som kanske redan sett dessa bouppteckningar?

Hälsningar Helena