NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla
Skrivet av: Jörgen Axelsson skrivet 2019-01-03, 10:23
Jag har noterat följande troliga barn till Sven Andersson (d. 1698) i Dynekärr och Granhult:


* Anders Svensson. Anders Svensson i Dynekärr och Elin Åkesdotter i Lilla Emnabo, Torsås fick böta för lönskaläge (Södra Möre dombok 25/5 1669).
* Karin Svensdotter, d. 1711. G.m. Jöns Gertonsson och Eskil Svensson - se ovan!
* Bengta Svensdotter, d. 1675. Vigd 1673 i Torsås med bonden och båtsmannen Mikael Nilsson Luntstock i Äskebäcksmåla, Torsås.
* Elin Svensdotter. Vigd 1680 i Torsås med bonden Sone Håkansson i Stubbelycke, Rödeby.
* Nils Svensson. Bonde i Granhult. Vigd 1684 i Ramdala med Botil Månsdotter. 1678 nämns Svens son Nils i Dynekärr i Torsås kyrkoräkenskaper.


När Elin Svensdotters och Sone Håkanssons son Per döptes 1689 bars han av Botil i Granhult (Nils Svenssons hustru) och Karin i Ryd (Älmteryd) var dopvittne och när Elins och Sones dotter Lucia döptes 1690 var Eskil i Älmteryd dopvittne.


Noterbart är att Anders Eskilssons (1679-1754) svärmor Inger Håkansdotter (d. 1735) (hon hette nog Inger (senare Ingegärd) och inte Ingrid) sannolikt var syster till Sone Håkansson i Stubbelycke.


Jag vill förtydliga att jag inte har bevis för att Eskil Svensson var son till Sven Olofsson d.ä. i Älmteryd, utan det är ett antagande.