NULL Skriv ut sidan - SV: X-Match 190cM Longest block 190

Anbytarforum

Titel: SV: X-Match 190cM Longest block 190
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2019-01-07, 10:43
Oj det var verkligen till stor hjälp. Nu  kan jag sortera ut vart träffen kan vara någonstans. Dock oklart i vilken generation.
Ja, om jag förstått det hela rätt verkar nedärvd DNA från X-kromosomen variera kraftigt, så det kan verkligen slå olika beroende på hur det har slumpat sig just i ert fall. På det jag hittade på nätet verkar det som att ni teoretiskt sett kan vara allt från, säg, två-tremänningar till tiomänningar eller ännu mer avlägset släkt. Men ger ftDNA någon annan ledtråd? Kan man även ser hur ni matchar "generellt", eller bortsett från just X-DNA? Det kanske kan ge en ledtråd!

Att låta fler släktingar till Er båda testa sig (baserat på hur X-DNA sipprar ner genom generationerna) borde kunna släcka ytterligare förgreningar tills ni kan ringa in vilken gren hos Er båda det rör sig om, men det är förstås kostsamt och tidskrävande. (Är hon ättling till någon som utvandrat till exempelvis USA så bör det ju underlätta sökandet avsevärt, men jag förmodar att det inte ligger till så!) 

Lycka till i alla fall!
Mvh, Anders