NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla
Skrivet av: Jörgen Axelsson skrivet 2019-01-08, 11:59
Hej, Claes!


I ditt inlägg den 3 januari tror jag du blandat ihop personerna.
Elin Svensdotter, gift med Sone Håkansson i Stubbelycke, var sannolikt dotter till Sven Andersson i Dynekärr och Granhult, och om Elins farmor hette Lucia vet vi inte. Jag antar att du syftar på den Lucia Svensdotter i Älmteryd, som i Sven Olofssons dödsnotis 1698 anges varit hans mor.


Du funderade även på namnet Eskil och varifrån det kommer. Jag har, tills vidare, antagit att Eskil Svensson (d. 1711) i Dynekärr och Älmteryd var son till Sven Olofsson (ca 1630-1698) i Södra Flymen och Älmteryd.
Att det var Sven Olofsson i Älmteryd som dog 1698 i Germundsmåla, bygger jag på hans dödsruna, som anger att han var född 1630 i Älmteryd.
Jag ser nu i mina inlägg ovan att jag felaktigt angivit Sven Olofssons födelseår till ca 1620 - enligt dödsnotisen var han ju född ca 1630!
Å andra sidan anges Sven Olofsson d.ä. i Älmteryd i jb 1685 då varit ca 70 år gammal, d.v.s. född ca 1615!

Något om sammanhanget i Dynekärr:
Jöns Gertonsson vigdes 1664 med Karin Svensdotter i Dynekärr.
Jöns Gertonsson begravdes 10/2 1678 och redan 19/5 1678 gav Eskil och hans hustru Karin i Dynekärr pengar till kyrkan (kyrkoräkenskaper, Torsås). Eskil Svensson och hans hustru gav även pengar 26/12 1678 och 25/12 1679. Sonen Anders döptes 26/1 1679 och familjen flyttade snart till Älmteryd.
Jag har antagit att Eskils hustru Karin Svensdotter var änka efter Jöns Gertonsson och dotter till Sven Andersson i Dynekärr och Granhult.


Karin Månsdotters (bg. 1760) mor Inger / Ingegärd Håkansdotter (d. 1735) var en kort tid på 1680-talet gift med änklingen Anders Svensson (d. ca 1683) i Östra Flymen, Augerum.
I Östra härads dombok 5/6 1700, mål 26, nämns att Måns Mattissons hustru Ingrid Håkansdotter i Krogsmåla tidigare varit gift med Anders Svensson i Flymen.
Inger Håkansdotter vigd II ca 1684 med bonden Måns Mattisson i Krogsmåla.
Enligt anteckning i jb 1685 (Blekinge läns landskontor GIIIa:2, sidan 192) var Måns Mattisson då 22 år gammal och alltså född ca 1663. Han dog (bg. 4/1 1711) i Krogsmåla, Augerum.
När Sone Håkanssons och Elin Svensdotters i Stubbelycke dotter Botil döptes 1681 var Inger Håkansdotter i Stubbelycke dopvittne; när sonen Håkan döptes 1686 var Mattis Månsson (sannolikt felskrivning för Måns Mattisson) i Krogsmåla dopvittne; när sonen Per döptes 1689 var Inger i Krogsmåla dopvittne och när dottern Elin döptes 1695 bars hon av Inger Månses i Krogsmåla.
Sone Håkansson hade en syster Metta Håkansdotter (dp. 10/3 1667) och även Inger Håkansdotter och Måns Mattisson hade en dotter Metta (d. 1731), g.m. bonden Måns Åkesson i Persmåla, Augerum.
Sammantaget gör detta att jag antar att Inger Håkansdotter i Krogsmåla och Sone Håkansson i Stubbelycke var syskon och barn till bonden Håkan Persson (bg. 3/2 1678) och Inger / Ingegärd (bg. 5/4 1696) i Stubbelycke, Rödeby.