NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2019-01-08, 18:21

Tack Jörgen för ett långt o uttömmande svar


Jag skrev nog fel i namnröran. Det var ju Eskils farmor jag menade.


1685 års jordebok var ny för mig. Mycket intressant. Här är ju uppgifter på ett annat sätt.
Olof Sommar dyker upp här och står för gården? Om Sven Olsson är son till Sommar och är 70 år, hur gammal är då Sommar? 1630 kanske är mer rätt som födelseår?
Är Sven Svensson son till Sven Olsson d. ä. ? Jag har svårt att läsa texten, men för Sven Olsson d y så står det barnen.
1/4 var till barnen?
Båda Sven Olsson finns ju med i Mantalslängden 1684 och 1685. Men bara "en" Sven Olsson 1688 och därefter saknas båda där.
Hur skiljer vi dem åt efter detta? Vart tar d. y vägen?


Vad gäller Krogsmåla så står det Måns Pärsson, vilket jag antar är Mattis Persson. I Mantalslängden 1684 och 1685 är en Anders Persson angiven. Är det en bror till Mattis?
Bröderna Anders och Måns Mattisson är födda 1655 resp 1663 om jag tyder texten rätt.
Jag fann uppgifter på nätet att Mattis skulle varit gift med Maria Henriksdotter död 1705. Jag hittar begravningsnotisen, men att hon är från Flymen.
Mattis far skulle hetat Peder Andersen.
Det känns ju rätt o riktigt att Inger var släkt med Sune Håkansson. Jag letade i Anders och Karins barns dopattester och hittade henne inte där.
Jag letade i Rödebys vigda och hittade i Rödeby CI:1 sid 187 en lysning för Söme Monsson, Krogsmåla och Ingri Larsdotter i Mörtön. Fanns Krogsmåla även i Rödeby eller fanns det Monssöner i Krogsmåla?


Tack för hjälpen och svaren på mina frågor. Det uppstår nya frågor och kanske du kan ge mig några svar.
Jag ska be om läshjälp för Jordeboken. Den var riktigt intressant.


Med vänlig hälsning
CLaes