NULL Skriv ut sidan - SV: Torskinge

Anbytarforum

Titel: SV: Torskinge
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2019-01-08, 20:09
Tack Bo! Kyrkoräkenskaperna för Torskinge och Forseda har gått mig helt förbi.


Erik Svensson verkar ha varit en ganska flitig givare. Sista noteringen [bild 24] om hustru Ingeborg hittar jag 1672 när hon betalar 28 öre i "intresse" för ett lån på 9 daler. Sedan förekommer även gåvor från sönerna, Bengt förstås med ett flertal poster, men också Johan Giös 1676 [bild 26] och 1677 [bild 26] och Hans Giös 1679 [bild 28]. Dottern Elin ger en gåva redan 1658 [bild 14].


Uppgiften i Forsheda LIa:1 [bild 18] där Ingeborg och Maria Jacobsdöttrar skänker ett altarkläde. Jag kan inte göra någon annan tolkning än att dessa är systrar. Enligt Växjö Stifts Herdaminne, Band 5, s 8, är efterträdaren till Jacob Benedicti Forshet, Jonas Magni Gummelius, gift med hans dotter Maria Jacobsdotter Forselia. Samma herdaminne, band 5, s 347, berättar att kyrkoherden i Kärda, Hieroymus Canuti, är gift med Anna Jacobsdotter, dotter till Jacob Benedicti i Forsheda. Hustrun till kyrkoherden i Ryssby, Sven Jacobi Fagelius är gift med Helena Forselia dotter till Jacob Forselius i Forsheda och Elin Blomma, enligt herdaminnet band 3, s 139.


Givet att uppgifterna i herdaminnet stämmer tror jag vi med hyfsad säkerhet kan foga Ingeborg Jacobsdotter till syskonskaran Maria, Anna och Helena (ett namn som kan skriva som Elin).


Hälsningar
Bengt