NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Floda (W)

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Floda (W)
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2019-01-10, 11:45
Hej alla,
och god fortsättning på det nya året.
Hoppas någon kan hjälpa mig räta ut en del frågetecken i en text som jag inte riktigt klarar, (delvis för att delar av texten ligger i marginalen) men även ren tolkning.
Jag bifogar texten som jag lyckats tolka liksom en länk till var den ligger.

Tackar på förhand.

"På denna dagens morgonstund hava vi till ? vilorum i jorden ? följande våra kristendomssyskon i denna församling och få till deras åminnelse om deras levnadsomsändigheter följande anföra.
Socknemannen i livstiden, artige och beskedlige Olof Olsson i Hagen. Föddes därstädes år 1765 av ärliga och kristeliga föräldrar, fadern Olof Larsson, modern Brita Ersdotter, genom vilkas kristerliga försorg han strax efter sitt inträde i världen genom det heliga dopet blev upptagen till medlem ?? ? församling på jorden. Under loppet utav sina barnaår blev han sedan sorgfälligen undervist i de för honom nådiga stycken ? till dygd och ? ? ?. Sedan han tillbragt sin ungdomstid där hemma hos sina föräldrar och i tjänst på hederliga ställen med gott lovord. Ingick han efter försynens skickelse år 1794 ett kristerligt äkta förbund med sin i stor sorg efterlämnade hustrun Kerstin Danielsdotter från Hagen, med vilken han uti kärlek och enighet sammanlevat något över 14 år och därunder av Gud blivit välsignad med 5 barn, 1 son och 4 döttrar, av vilka 1 son och 1 dotter redan före sin fader slutat sin ?, de övriga efterlever uti en så späd ålder att de inte förstå att begråta sin förlust. Vad i övrigt hans levnad ibland ? ? ? ? äger han alltid det vitsord och han varit kristerlig och beskedlig? ? honom ? fruktat sin Gud? ? ? ? uti Herrans hus med vördnad brukat de dyra ? ? ? ? var han redlig stilla och fridsam och i sitt hus om om ? ?  varit flitig och trevlig uti ? arbete. Aldrig hördes han ? och nedslagen klaga över de olägenheter och besvär som han ofta måste vidkännas utan han följde därvid den ? ? ?  dagen var glad men ? ? ? ? ? ? ? Sedan han sistledna böndag bevistat Gudstjänsten kände han sig vid sin hemkomst illamående och ansattes strax utav ? ? och det med en sådan häftighet att han ej uthärdade längre än tills förledne torsdags middag då han stilla ? ? ? ? saligen avsomnade sedan han i världen levat 41 år och 8 månader ? ? ? Gud ? och styrka och ett bedrövat och värnlöst tillstånd efterlämnade maka och barn ? ? ? ? ?"


https://app.arkivdigital.se/volume/v129933?image=106


MVH
Per H