NULL Skriv ut sidan - Stina Zachisdotter och Sven Larsson i Gunnarstorp

Anbytarforum

Titel: Stina Zachisdotter och Sven Larsson i Gunnarstorp
Skrivet av: Annette Ewald skrivet 2019-01-10, 19:36

Hej!
Jag försöker hjälpa en ättling till Stina Zachrisdotters son Peter Johan Zackrisson Olsson med lite familjehistoria. Ättlingen vet att Peter Johan är född o Gunnarstorp, Norra Möckleby 16/7 1833. Jag har funnit honom i församlingens födelsebok C:4, s. 11 och i Hfl AI:2, s. 277 och AI:3, s. 71. Det tycks finnas en familjetragedi här, som jag undrar om någon kan hjälpa mig nysta i. Finns det kanske någon redan känd kunskap om familjebilden? Av AI:3, s. 71 kan jag utläsa att Peter Johans moder, Stina Zachrisdotter var född 14/5 1802 (?) i något som ser ut som Runsten varifrån hon inflyttade 1829. Hon gifte sig med Sven Larsson 25/11 1829, men jag kan inte hitta vigseln - boken är rörig. Redan i A:2, s. 277 framgår att Sven Larsson lever "oenigt med hustrun". Hur ska man tolka det? Att äktenskapet är olyckligt förstår man av AI:3, s. 71. Mannen döms till dödsstraff för försök till giftmord 1830 - var faller domen?? Men han benådas och uttjänar straff i Malmö. Av sonen Peter Johans födelsenotis i C:4, s. 11 framstår modern som "illa ansedd" - men man får inte veta på vilka grunder. Inte heller finns någon ledtråd till vem fadern till barnet var. 1835 flyttar hon och sonen men jag kan inte riktigt utläsa varthän. Mycket tacksam för ytterligare hjälp med att bena i denna sorgliga historia!


Med vänlig hälsning
Annette Ewald