NULL Skriv ut sidan - Oäkta barns register på 1870-talet

Anbytarforum

Titel: Oäkta barns register på 1870-talet
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2019-01-12, 11:54
Jag söker ett Oäkta barns register som jag har läst citat från, men inte kan hitta igen.
1872 föddes Anna Maria i Göteborg med "okända föräldrar":
Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) C:13 1872-1877 Bild 64.

1875 föddes där Johan med ogifta Elisabeth Jansdotter som mor:
Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) C:13 1872-1877 Bild 299

Båda dessa barn var enligt vad som senare sagts barn till ovannämnda Elisabet (Betty) samt sjökaptenen Johan (Janne) Roth, och efter Bettys död 1877 blev de fosterbarn hos Jannes föräldrar i Närke:
Knista (T) AI:21 1876-1880 Bild 33 / Sida 24.

År 1966 sammanfattade min far vad han forskat fram om dessa barns ursprung och citerade bland annat ett register som jag behöver hjälp med att hitta igen. Han skriver:
Citera
I Göteborg kyrkobokfördes barn utom äktenskap i en särskild liggare ”oäkta barns register”, i detta register anges Anna Marias adress vid födelsen vara Bergsgatan 10, och vidare uppges i anmärkningskolumnen att föräldrarna var ovannämnda ”Elisabet Jansdotter och sjökaptenen Johan Roth f.n. anstäld å ångaren Norge – enligt hans erkännande 25/10 1877. Fadern uttagit betyget till Knista 1877 25/10”.

I samma register står ovannämnde gossebarn Johan antecknad. För honom uppges också moderns namn och data, och i anmärkningskolumnen anges ”Såsom fader har erkänt sig sjökaptenen å ångaren Norge Johan Roth hvilken uttagit betyget till Knista 1877 25/10”.
Vad är det för liggare han citerar? Jag har letat efter sådana oäkta barns register i både domkyrkoförsamlingen och andra Göteborgsförsamlingar utan napp. Det finns t.ex. Göteborgs Kristine AIIc:2, "Oäkta barns register", men det (liksom bok 3 i samma serie) börjar först 1883, när dessa barn redan lämnat Göteborg.