NULL Skriv ut sidan - Nils Johansson 1794 Felaktig födelseuppgift?

Anbytarforum

Titel: Nils Johansson 1794 Felaktig födelseuppgift?
Skrivet av: Marita Fagerlund skrivet 2019-01-12, 17:12

Hej!
Jag har en Nils Johansson/ Jansson med fel födelseuppgift angivet i böckerna. Enligt dem ska han vara född 1794-09-18. Min Nils dör 1847-01-23 i Ekelund under Ekerum.


Den Nils som finns i fb på det datum som anges på Nils är fel person. Den personen flyttar till Döderhult och gifter sig där.
Jag har kollat upp var alla Nils med efternamn Jansson, Jonsson, Johansson, Jönsson och Jacobsson som finns i fb för Misterhult mellan 1790-1799 och var de tar vägen. Jag har följt dem tills de dör, gifter sig eller flyttar från församlingen.
Jag kan dock inte spåra Nils Johansson f. 1794-12-08 i Lilläng. Efter detta har jag gått igenom alla Nils Jansson, Jonsson, Johansson, Jönsson och Jacobsson som finns i AI:1, AI:2a och AI:2b och följt dem på samma sätt. Men Nils i Lilläng går fortfarande inte att spåra. Så jag jag gick igenom hfl igen med koncentration på födda 1794-12-08. Men det finns ingen i hfl född då. Inte heller finns han med i db fram till 1817. Så om han inte lämnat socken har även han fel födelsedatum senare i handlingarna. Hans föräldrar dog när han var 6 år (bou saknas). Nu undrar jag om det kan vara min Nils som födds i Lilläng. Någon som vet mer om honom.


Min Nils finns 1815 i Kolhorva, Men tidigare har jag inte kunnat spåra honom.
Tacksam om någon vet mer.