NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2019-01-12, 17:35
Hej Susanne,

Det är helt klart att den Johan Holm som bor i Väse på 1720-talet är densamme som den fältväbel Johan Holm som jag nämnde tidigare. Vid sonen Carl Johans dop 1721 (Väse C:3 s 16) och dottern Sara Lisas dop året därpå (C:3 s 28) är fältväbel Nils Högström - den kollega som syntes i mönstringsrullorna, då som sergeant - en av faddrarna. Vid dottern Sara Lisas dop kallas Johan uttryckligen dessutom själv för fältväbel.

Vad som gör denne Johan Holm lite intressant när vi forskar om Lisa Greta är ju att hon efter maken Holms död gifter om sig med arrendator Johan Högström. Alltså samma rätt ovanliga familjenamn som finns bland faddrarna 1721 och 1722. Det är ju onekligen en liten indikation att denne fältväbel Holm har med henne att göra. En bror eller far eller farbror till den Erik Holm som Brattis hittat?

En annan fadder vid Carl Johans dop är också intressant, nämligen Anders Holm - med en förkortning framför namnet, herr kanske?. Han bör ju vara en släkting. Hans bostadsort är otydligt skriven, det verkar stå ruds sogn, dvs Ruds socken, men det är mycket möjligt att jag läser fel. Någon Ruds socken känner jag inte till men kanske har den ett annat namn idag?

Hälsningar
 
Mikael