NULL Skriv ut sidan - SV: Köhler

Anbytarforum

Titel: SV: Köhler
Skrivet av: Christine Larsson skrivet 2019-01-13, 21:23
Hej!

Har tagit upp en ände i min pappas gamla släktforskning. Söker på min mammas farmors sida. Hon vet inte mycket om den även om vi har hittat en del. Hennes far var enda barn och då föräldrar i åtminstone 3 generationer dog mycket tidigt har ingen kunnat berätta något för henne. Hon flyttade dessutom från Norrköping, där hon är född, upp till sina morföräldrar i norr i tidig ålder.

Det finns en Köhler (som jag tänkte kunde vara ett lite enklare namn att söka på) i den forskning pappa gjorde men där slutar det. Hon heter Maja Lisa (Maria Lisa/Maria Elisabet(h)) Köhler och är född i Risinge, Finspång 8 mars (har även uppgift om 2 feb) 1753 och dog i Risinge 27 aug 1793.

Har inte hittat något annat än i andra personers släktforskningsträd men vill förstås vara säker innan jag går vidare. Hon står som barn till Zacharias Larsson Köhler f 15 maj 1729, d 15 nov 1807 och Kristina Matsdotter Uhr f 1728 och d 1807. Väldigt många har dessa uppgifter så de kanske stämmer men det finns även de som saknar henne i uppräkningen av ovanståendes barn. Därför känns det osäkert.

Enligt uppgift gifte sig Zacharias Larsson Köhler och Kristina Matsdotter Uhr år 1754, alltså ett år efter Maja Lisa Köhlers födelse vilket skulle kunna betyda att hon bara är den enas barn men så behöver det förstås inte vara utan hon kan vara dessa bådas gemensamma barn eller ett barn som de har tagit till sig ändå av en eller annan anledning. Hittar inte någon uppgift alls om Kristina Matsdotter Uhr när jag har sökt på om hon ev kan ha fått barn innan med ett tidigare gifte eller annat. Samma gäller Zacharias Larsson Köhler. Maja Lisa skulle, om hon är deras barn, vara först född av alla deras barn. Ser inte att hon finns med på Smedskivan.

Hur som helst så är detta roligt, det verkar som att rötterna i Norrköping- och Finspångstrakten är bra mycket djupare än vad vi någonsin hade trott. Roligt att mamma lever och får reda på lite mer om sina anor.

Någon som kan förbarma sig över mig?


Vänligen, Christine Larsson