NULL Skriv ut sidan - SV: Justina Gustafsdotter född 1856

Anbytarforum

Titel: SV: Justina Gustafsdotter född 1856
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2019-01-17, 15:37
Nej, jag vet inte var hon födde barnet och det är inte bekräftat, informationen kom från en privat släktforskningssida. Din teori kan ju faktiskt stämma. Jag har en anteckning om att hon faktiskt har fött ett barn innan hon reste till Norge!


Jag fann en Jacob Nilsson född 1838 i Erikstad som utflyttade till Norge 1871 12 15. Reser ensam. (Erikstad hfl sida 61/81)


Jag hittade i det norska arkivverket.no att Justina Gustafsdotter född 1856 05 13 (eller 31) i Brålanda, Älvsborg flyttade till Eikested, Nötteröy 1878 11 13. Står som ogift piga. Gifter sig med ovan nämnda Jacob i Norge 1879

Den Justina jag återfinner i Norge och som jag letar efter fick tillsammans med Jacob barnen Klara Elise, Olga, Nils Julius, Jenny, Hilda och Helene. Vad barnet fött i Sverige cirka 1877 heter vet jag inte, inte heller om det var en flicka eller pojke.

Det förefaller som att något har hänt. Justina och Jacob pratade aldrig om sin svenska bakgrund och åtminstone dottern Hilda, som emigrerade till USA, hatade allt som hade med Sverige och svenskarna att göra... Konstigt