NULL Skriv ut sidan - SV: Justina Gustafsdotter född 1856

Anbytarforum

Titel: SV: Justina Gustafsdotter född 1856
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2019-01-20, 13:21
Jag har hittat en Justina Gustafsdotter född 1856 05 13 i Brålanda. (Finns ej i födelseboken det året, letar vidare)


Hennes föräldrar heter Gustaf Gustafsson och Cajsa Olsdotter. enligt en notis vid ett husförhör i
Hon har i alla fall två syskon; Josef född 1852 03 19 och Sara Lisa född 1861 08 09.
Cajsa blir änka redan 1864 08 17, hon står som inhysesänka i Höga, Holsö Hållebergs (?) rote i Brålanda  i hfl 1866-1870 (sid 156)


Justina var alltså bara 8 år när hon blev faderslös. Hon jobbar som piga på ett par olika platser (Brålanda och Erikstorp) innan hon reser till Norge och gifter sig med Jacob (?)


Jag tror att det här måste vara rätt Justina eftersom födelsedatumet och födelseplatsen stämmer med det jag funnit i de norska arkiven. En sak är dock förbryllande. När Justina och Jacob gifter sig står det att Jacobs far Nils Torstensson är närvarande. Så också brudens far Gustaf (en angivet efternamn) Men om han dog 1864 kan han ju inte vara i Norge och bevittna dotterns vigsel 1879! Kanske felskrivet...


Det är så många frågetecken....Men eftersom jag i slutändan hoppas finna en okänd far till en god vän från USA (som jag också matchar genetiskt med)  är det för mig väldigt angeläget att hitta rätt person!


Letar vidare ;)