NULL Skriv ut sidan - SV: Per Väström/Pher Weström/Pher Andersson f. 1755-05-11 indelt soldat i Västmanlands regemente, Västerås kompani, Sura socken, Vestsura Rote

Anbytarforum

Titel: SV: Per Väström/Pher Weström/Pher Andersson f. 1755-05-11 indelt soldat i Västmanlands regemente, Västerås kompani, Sura socken, Vestsura Rote
Skrivet av: Gösta Jonsson skrivet 2019-01-28, 21:03
Hej!
Nu har jag uppdaterat min databas med allt jag fått från dig t.o.m. 2019-01-05, 16:38 och jag har kopierat den sidan att ingå i detta svar.

Om du tittar på ditt svar 2019-01-04 15:57 så skriver du att hennes föräldrar var Jon Persson i Åby och modern Elin Nilsdotter. I stort sett allt har jag kunnat verifiera men, en sak förbryllar, du skriver att Margareta Jonsdotter från Åby är syster till kyrkoherden Per Kolbeckius i Ramnäs.

Vad jag kan se så är Per alt. Petrus Jonae Kolbeckius Född i Kolbecks socken och Åby 10 Oct. 1626, och kallade sig äfwen Abenius. Fadr. Bonden Jon Pedersson. Modr. Elin Nilsdotter. Han var  Gift 1. 1655 med Margareta Bäck, den olycklige Kyrkoh. i Kolbeck J. Hambræi dotter, f. 1636. Barn: Jonas, Pastor i Swedwi; Andreas; och flere okända. —

Gift 2. 1679 med Susanna, dotter till Joh. Henricsson, Befallningsman på Strömsholm. Hon war förut g. 1. m. Stallmästaren Joh. Schele och 2. m. SkeppsLieutenanten P. Wessman, död 1705.


Per alt. Petrus Jonae Kolbeckius var far till Jonas Kolbeckius. Född i Kolbeck 30 Dec. 1664
och Gift 1695 med Catharina Sevenbaum och fick en son,

Pehr Kolbeckius. Född i Kolbeck af ofwanstående föräldrar 29 Febr. 1704

Vill du kolla upp detta igen för jag ser inga släktband mellan Kolbeckius-familjen och Margareta Jonsdotter?

----------------------------------------
Jag skrev aldrig in alla barn till Lars Larsson d ä och Helena/Elin Andersdr.
Lars d y f 1686 enl hf o db
Anna 1689 C:1 b 80, Päder 1692 b 110, Kerstin 1695 b 140, Jonas 1699 b 180, Carin 1703 b 230.
Trol. hade han en d Margareta också. Synd att vb saknas.

Läs fb där finns bra dopvittnen, som ger bl a Erik Andersson i Oxleby som var bror till Helena Andersdr, trol även Anders Andersson o Nils Andersson i Oxleby.
Vid sonen Jonas födelse var komministern Jon Colbeckius dv. Det var han till många andra men här tror jag han var det som kusin till Lars Larsson.
När Jon Colbeckius d Margareta döptes 1698 var Lars i Sörsta ett av dopvittnena.

Som jag skrev i mitt förra inlägg var Margareta Jonsdr i Åby syster till kyrkoherden Per Kolbeckius i Ramsnäs. Jon Colbeckius var son till honom.

Uppgifter om kyrkoherden Per Jonae Kolbeckius i Ramsnäs finns på nätet. Han var f 10/10 1626 i Åby, Kolbäck sn med föräldrar Jon Pedersson o h Elin Nilsdr .Prästvigd 1654 och död 24/3 1680.
Enl samma källa gifte sig s Jonas Kolbeckius 1695 så Lars Larsson var dv till trol. hans första barn.

Roar mig nu med att leta reda på Helena Andersdr släkt.
Margaretha