NULL Skriv ut sidan - SV: Bengtlass Erik Ersson och Karin Larsdotter Norra Mon

Anbytarforum

Titel: SV: Bengtlass Erik Ersson och Karin Larsdotter Norra Mon
Skrivet av: Britt Andersson skrivet 2019-02-02, 17:02
Jaghar anor i Malung och jag har också Bengtlass Erik Ersson och Karin Larsdotter Norra Mon som du har hittat. Men jag vet inte så mycket om dem annat än att de är min farfars mormors farmor och farfar. Är det sonen Bengtlass Lars Ersson som du har hittat? Det är nog bara han som jag har också. Han blev pappa till Bengtlass (Bengtlars?)Karin Larsdotter född 1812, och henne har jag ett foto på. Hon gifte sig med Nygårds Per Persson i Storbyn och hon fick sju barn, tre söner och fyra döttrar. Jag har ett foto av de sju syskonen, som jag är mycket glad över. Två av sönerna emigrerade till Nordamerika. En son och två av döttrarna hamnade i Västvärmland, var den ena var min farafars mor Anna. Hon bodde på sin ålders höst i det som senare blev mitt färäldrahem, Lillälven i Långvak, Arvika. Men hon dog 1913, långt före min födelse. Om den yngre Karin Larsdotter och hennes döttrar kunde min släkting i Malung, Rune Jansson berätta många historier. de var s.k. vandringskullor, som gick med handel. Rune är tyvärr borta nu, men jag har läst  Aino Trosells bok Hjärtblad, som handlar om en vandringskulla som lever i samma trakt och under samma tid. Jag vill också gärna veta mer!