NULL Skriv ut sidan - Sju månader som krigsfångar hos bolsjevikerna

Anbytarforum

Titel: Sju månader som krigsfångar hos bolsjevikerna
Skrivet av: Dan Ståhlberg skrivet 2019-02-02, 19:32
I Dagens Nyheter den 16:e oktober 1920 (sid 1+8) står att läsa om hemkomsten av den trupp på 17 svenskar som varit krigsfångar i Arkangelsk/Moskva under Ryska inbördeskriget i knappt ett år. Truppen bestod av ”värvade” eller övertalade svenskar som under löjtnant Åke Hasselström skulle kämpa på de vitas sida (man sa först ”vara vakter/poliser” men...). Insatsen blev dock kort, avresan skedde 7 november 1919 och Arkangelsk föll i februari 1920 i Röda Armens händer. Endast 11 i truppen kom till slut hem.

En av de som åkte var min farmors bror, Bror Nils Skoglund, och det har i släkten funnits berättelse om att han upplevt mycket svåra förhållande där, han var endast 18 år gammal. Han ville förståeligt nog inte prata om det.

Nu undrar jag om någon har tips på hur man skulle hitta mer; truppen var inte svensk militär utan frivilliga/legoknektar, så jag antar inget finns på krigsarkivet. Frisläppandet förhandlades fram av redaktören för den kommunistiska tidningen ”Folkets Dagblad Politiken”, Otto Grimlund, så det står nog inte något i officiella papper.

Några tips/idéer?