NULL Skriv ut sidan - SV: Söker uppgifter om löjtnanten Augustin Rensfeldt och hans far

Anbytarforum

Titel: SV: Söker uppgifter om löjtnanten Augustin Rensfeldt och hans far
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2019-02-05, 13:16

Hej!


Jag kanske inte kan hjälpa dig med så mycket men jag kollade bouppteckningarna för Stockholm. Löjtnant Augustin Rensfeldt finns inte med i bouppteckningarna för Stockholm. Kanske han flyttade ifrån Stockholm innan sin död. Men hans far, svärdfejare Augustin Rensfeldts bouppteckning 1721 fann jag.


Stockholm rådhusrätt, 1:a avd, FIA: 89, bild 10780 / sid 1067, år 1721
Inventarium efter avlidna borgaren och åldermannen för Svärdfejarämbetet, saliga Augustin Rensfeldt , till delning och rättelse för saliga mannens 3 efterlämnade söner, se nedan


1. Löjtnant Herr Augustin Rensfeldt
2. Svärdfejare Mäster Jacob Rensfeldt
3. Kornetten vid Livregementet Herr Carl Rensfeldt

Svärdfejar åldersmannen mäster Augustin Rensfeldt blir änkeman 1705 då hans saliga avlidna maka och barnens mor går bort, hustru Anna Rensfeldt ( enl bouppteckningsregistret heter Anna Rensfeldt, Anna Jakobsdotter Klootz ). Här är de tre sönerna plus en dotter med, se nedan


1. Augustin Rensfeldt, 16 år
2. Jacob Rensfeldt, 12 år
3. Carl Rensfeldt, 9 år
4. Anna Sophia Rensfeldt, 5 år ( troligtvis död som ung ) ( Stockholm rådhusrätt, 1:a avd, FIA: 64, bild 1440 / sid 133, är 1705 )


Svärdfejaråldermannen Augustin Rensfeldt måste ha gift om sig rätt så snart efter hustruns död 1705, för år 1707 blir han återigen änkeman när hustrun Elisabet Rensfeldt dör, de har inga arvingar tillsammans ( Stockholm rådhusrätt, 1:a avd, FIA: ?, bild 8560 / sid 841, år 1707 )


Med vänlig hälsning


Carina