NULL Skriv ut sidan - SV: Brasilien

Anbytarforum

Titel: SV: Brasilien
Skrivet av: Tor Anderzen skrivet 2019-02-05, 19:38
Torbjörn,

Enligt Gunvor Flodell's register ingick de i samma resesällskap som Gustaf Nilsson vars hustru Magdalena Carolina f. Boberg kan ha varit en moster till barnen. (Magdalena var född 1855). De är utflyttade från Selånger (Y) och Skön (Y) samma dag den 25 maj 1891, flyttboken borde vara ett bra ställe att börja med efterforskning. Jag har inte följt upp den ledtråden.
Gustaf Nilsson var norrman som kallades Norsk-Nisse. hans ursprungliga efternamn var Nilsen Engeseth, (Ang. Nilsen Engeseth se Kjartan Flögstad, Eld og vatn. Nordmenn i Sör-Amerika. Oslo 1999)

Sonen Albin gifter sig med Hildur Teresia Hagberg f. 11 april 1885 och utflyttad från Norrkoping 29/8/1891.
De har barnen Elvira, Otilia och Abilio. Albin dör 1912 i Guarani enligt uppgift mördad av Verisimo.
Oskar Leinonen's anteckningar från 1972 anges som källan

Gunvor register innehåller inga uppgifter om vad som skedde Eugenia.

Ytterligare ledtrådar om familjen Nylen kan kanske hittas i Dag Retsö's förteckning av emigranter och i brasilianska kallor där immigrant registret och skeppslistorna for ankommande kan innehålla noteringar om när och hur de dog. Vissa kaptener antecknade mer än andra - jag skall se vad jag kan hitta.