NULL Skriv ut sidan - SV: Öhngren

Anbytarforum

Titel: SV: Öhngren
Skrivet av: Lars Sundin skrivet 2019-02-06, 09:20
Hejsan

Här kommer en ny spännande pusselbit till släkten Öhngren från Rudskoga/Ekshärad.

Min ana Engelborg Öhngren gifter sig i Hovförsamlingen 1793. Enligt ett senare husförhör föddes hon 1760 i "Vermeland", och enligt dödsnotisen från 1808 var hennes föräldrar Henrik Öhngren, länsman, och Christina Andersdotter.

Det här är ju klurigt, för Henrik Öhngren hade ingen dotter Engelborg, om man får tro på Paolas lista ovan, och enligt samma lista hette Henriks andra fru inte Andersdotter utan Månsdotter. Hur kan det hänga ihop?

Efter Engelborgs förtida död 1808 bor hennes son Olof Björn en period hos hattmakare Magnus Öhngren i Storkyrkoförsamlingen. Det verkar vara den Magnus som föddes 1752 i Rudskoga och gifte sig med Brita Stina Wanselius 1794, alltså son till Nicklas Öhngren f. 1710. Att Olof bor hos Magnus kan ju vara en slump, men det kan också tyda på att Engelborg och Magnus är släkt. Om hennes pappa verkligen är länsman Henrik Öhngren, är de kusiner.

Vad tror ni om det här? Kan Henrik Öhngren ha fått en dotter med en tredje kvinna 1760? Det kan väl inte gärna ha funnits flera länsman Henrik Öhngren i Värmland vid samma tid?

Om Engelborg är dotter till Henrik Öhngren kanske det ger oss en ledtråd om vart han tog vägen i livet, om vi nu inte kan hitta honom i Örebro. (Jag har också letat där.) Kan han ha flyttat till Stockholm? När Engelborg döper sina barn 1793 och 1795 är det fullt med kommissarier och hovrättsnotarier som faddrar. Men då är ju Henrik å andra sidan död sedan nästan tjugo år, och Engelborg kan ju ha kommit till Stockholm på andra vägar.

Jag är ny på släktforskning, vet inte riktigt hur man ska knyta ihop alla små fragment. Tar gärna emot goda råd och nya fakta!

KÄLLOR

Vigsel, Engelborg Öhngren, 1793, 28/3
Hovförsamlingen (A, AB) EII:1 (1766-1809) Bild 26

Dop, Olof, 1793, 29/9
Svea livgardes församling (A, AB) C:1 (1790-1801) Sida 28a

Dop, Engla Susanna, 1795
Maria Magdalena CIa9 (1777-1795) Bild 3200

Husförhör, Hjälstad
Hjälstad (R) AI:4 (1788-1812) s 95

Dödsnotis, Engelborg Öhngren
Hjälstad (R) E:1 (1770-1837) s 84