NULL Skriv ut sidan - SV: Eric Håkansson 1715 Rönnholm

Anbytarforum

Titel: SV: Eric Håkansson 1715 Rönnholm
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-02-06, 17:02
Jag har bara min fars anteckningar att gå på. Han har skrivit Kerstin Olsdotter och att hon hon var från Önska. Eftersom han inte gjort motsvarande anteckning i pärmen med Önskaborna så måste det vara riktigt. Helt klart har han aldrig gjort någon studie lika som den jag gjorde ovan, alltså att kombinera mantalslängderna i Önska och Rönnholm åren 1701 och 1702 och sett att hans anteckning om Kerstins namn och ursprung stämmer. När han skrev detta hade han säkert(!) inte ens kontrollerat att det fanns en Olof i Önska (byn omfattar bara ett hemman). Det gäller alltså att, inte minst när det gäller uppgifter i byarna Ava, Rönnholm, Öresund och Västra Kronören som kameralt räknades till Nordmaling men kyrkligt till Grundsunda, vara noga med källhänvisningar. De källor som far hade att tillgå var kyrkoböcker på mikrofilm, domböcker på mikrofilm, möjligen även byakistor i Nordmaling (han var ofta en av initiativtagare till byacirklar i Nordmaling under den tid han bodde där 1977-96). Men så hittar jag källan: Det står faktiskt moderns namn (Christina Olsdr fr. Önska) i dottern Margeta Håkansdr:s nekrolog (F:1 143).