NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2019-02-06, 20:33

Hej Jörgen,
jag har nu plöjt igenom Rödeby C:1 och C:2 plus lite annat.
Jag kan bara bekräfta de delar du angett om Sone och Inger Håkansson ifrån Stubbelycke. Men det finns många luckor i mina anor.


Om jag förstått allt rätt så är Peder Nilssön eller Per Nilsson, Stubbelycke, far till Håkan Persson som i sin tur är far till Sone och Inger Håkansson.
Peder var skomakare och begravdes i början på 1669? Hans hustru skulle hetat Botil och begravdes 12 maj 1661
Håkan hade minst två bröder Mårten och Sven Persson?  Troligen en syster Kerstin i Nettleryd.
Det finns många knytningar till Lillö och frågan är om Lars Håkansson är en bror till Sone och Inger eller
Lars Persson är en bror
Håkan Persson? Sista alternativet är troligast.
Sven Persson vigs 1662 med Kerstin Hansdotter


Saknar dödsår för Håkan och vad hans hustru hette.


Både Sone och Inger finns som faddrar från 1661 och framåt.
Det bör funnits två Inger Håkansdotter? Inger står inte som piga som fadder och om det är "Min" Inger bör hon ju varit runt 10 år 1661.
Antagandet är ju att hon skulle varit född runt 1651 utifrån begravningsattesten. Men man kanske var fadder i så unga år vid den tiden?


Jag har hittat 6 barn till Håkan Persson. Det är Inger, Sone, Nils, Botil, Mette och Peder.
Jag har hittat 5 barn till Sone och Elin. Det är Botil, Bente, Håkan, Lucia och Elin. Lucia och Bente kan vara felstavade. Per som du anger som född 1689 hittar jag inte dopattesten till, men Sone hustru introduceras Dom. Oculi 1689. Mest intressant för knytningarna till Krogsmåla.


Jag har hittat 4  barn till Inger och Måns. Det är bara till dottern Ingrid som jag hittat dopattest. Olof Mattisson, Klemetsmåla, antar jag är bror till Måns, är där fadder. Och kan Esbjörn Håkansson i Porsgöl vara en bror till Inger?


Måns och Ingers dotter Karin får 10 barn tillsammans med Anders Eskilsson. Måns bröder, Henrik och Carl finns med som faddrar till deras barn.
Måns har ytterligare två bröder Anders och Per.
Det som jag inte kan knyta ihop är "kontakten" med Flymen och alla Månssöner där.
Bonde (2ggr), Hans (2ggr) och Anders, alla ifrån Flymen var faddrar till deras barn. Till dessa kommer Holger Månsson, Hässle.
Måns mor Maria Henriksdotter dör ju också i Flymen.
Tankarna kommer att det är bröder till Karin?


Även Bengt Månsson i Mannamåla var fadder ett flertal tillfällen, men det var han till väldigt många och jag ser ingen släktskap.


Tacksam om du kan räta ut något eller flera av mina frågetecken.


Mvh
Claes