NULL Skriv ut sidan - Vilka är rötterna till Maria Jönsdotter som 1772-12-06 gifter sig med båtsmannen Mikael Hansson Malm Galgök

Anbytarforum

Titel: Vilka är rötterna till Maria Jönsdotter som 1772-12-06 gifter sig med båtsmannen Mikael Hansson Malm Galgök
Skrivet av: Staffan Rudner skrivet 2019-02-07, 08:18
Hej jag söker närmare uppgifter om rötterna till min ana Maria Johansdotter som 1772-12-06 gifter sig med båtsmannen och änkemannen Mikael Hansson Malm Galgök (född 1732-08-22 i Hammar i Ytterlännäs socken, död 1807-03-21). Maria anges vid giftemålet vara änka och kommer närmast från Mo. Maria dör den 7 februari 1809 i Hällsjö i Dals socken och anges i husförhörsboken för Dal vara född 1729. Det är inte många med namnet Maria Johansdotter som föds i Västernorrlands län 1729.

En möjlig kandidat är den Maria som föds den 13 september 1829 i Stensätter, Ytterlännäs. Enligt födelseboken heter föräldrarna Margeta Arvidsdotter och Johan Jönsson. Dessutom noteras att barnet är oäkta. I marginalen bredvid Johan Jönssons namn står dessutom noteringen död. Jag har inte lyckats hitta några rimliga svar på föräldrarnas bakgrund i några andra dokument i länet. Drängen Johan Jönsson på Stensätter är dock 1726 fadder för Anna som är en dotter till båtsman Per Ersson Frisk och Anna Jönsdotter (dotter till Jöns Siulsson på Stensätter).

Dopvittnen för Maria Johansdotter 1729 är Johan Johansson, ägare till en av gårdarna i Stensätter samt pigan Karin Jönsdotter från Bollsta.
Kan Karin Jönsdotter vara Jöns Siulssons dotter Karin? Om så är fallet antyder faddervalet att Margeta och/eller Johan Jönsson är nära släkt med Johan Johansson eller Jöns Siulsson. Känner någon på anbytarforum till en sådan möjlighet?

En hypotes kan vara  att efternamnet på Margeta är fel och att hon är Jöns Siulssons dotter Margeta Jönssdotter. Hon får senare flera barn med sin man Olof Månsson (där Karin Jönsdotter en gång är vittne) och dör i Stensätter den 27 september 1774. En annan möjlighet kanske är att Johan Jönsson är Jöns Siulssons son Johannes Jönsson om vilken jag inte hittat ytterligare uppgifter.

Har någon av er insikter som kan lösa upp dessa knutar?