NULL Skriv ut sidan - Är jag av ”resande-släkt”? + hitta skogsfinnar

Anbytarforum

Titel: Är jag av ”resande-släkt”? + hitta skogsfinnar
Skrivet av: Sofia Södergård Åkesson skrivet 2019-02-08, 18:19
Hej allihopa!
Jag tror många har ställt nästan samma frågor om bakgrund som jag kommer ställa nu, och jag hoppas ni har överseende!
Jag har gjort dna test hos MyHeritage och dessutom fått det analyserat en gång till, av ftdna. Som väntat hade jag nästan enbart skandinaviskt och finskt dna, plus ca 5% från södra eller mellersta Europa . MyHeritage pekade på området Tyskland-Frankrike-Holland-Belgien-Sweiz-Norra Italien , medan analysen som ftdna gjorde för några dagar sedan pekade på Italien-Schweiz + Grekland-Balkanländerna! Lite förvirrande. När MyHeritages resultat kom tänkte jag att det var mina smedsläkts-linjer som spökade. Vad jag hittat i min forskning så finns inte en endaste vallon, så min misstanke var att kanske har min släkt kommit som smeder från något annat land i trakterna kring Belgien. Dock har det varken stöd i kyrkböcker eller släktberättelser, även om jag tror mig minnas att en anfader långt tillbaka anges som född i Pommern men gift med en svenska.
Däremot har jag för länge sedan hört antydas att jag kan ha resande i släkten. Det är lite mer troligt än valloner i just mitt fall, men det är ett pussel , inga direkta bevis. Såhär ser läget ut: morfars fädernesläkt bodde i Finnerödja åtminstone sedan 1700-talets början (troligen finns en del skogsfinnar också). I trakten fanns fram till 1920-talet (tror jag det var) en stor bosättning för resande, ”krämarstan”. Den hörde till rotet Paradis. Ingen i min släkt tycks ha varit fast boende eller född i Paradis, men däremot vill jag minnas att två av min släkts kvinnor var bosatta där en tid, antagligen som pigor. De tycks inte ha gift sig med någon därifrån , men jag kan mycket väl tänka mig att något annat hände där, vilket kan ha resulterat i ett barn mellan min anmoder Ulrika Jonsdotter och en man av resandefolket . Jag har inga bevis , och jag planerar att snart närläsa det som står att finna om henne och hennes barn för att se om jag kan ha missat något , typ om hon kan tänkas ha blivit med barn under tiden i Paradis och sedan gift sig med en annan. Det är kanske lite långsökt, men alla trådar är värda att undersökas!
Dessutom har Ulrika Jonsdotter tvivelaktigt rykte i släkten, fast jag vet inte mer än att hon i husförhörslängden klassas som sinnessvag. Något är det, men vet inte vad. Ska undersöka henne noga! Om det finns resande i släkten är nog Ulrika bästa kandidaten till att ha fört in det i släkten, men det är bara mina lösa spekulationer.
Mammas släkt på Finnerödja-sidan är mörkare i hyn än genomsnittssvensken (om de ens existerar!), är en bra bit kortare än genomsnittet och har nästan uteslutande bruna ögon och mörkbrunt eller svart hår. Jag är något ljusare än en del av dem, eftersom pappa är väldigt ljus, men jag har bruna ögon, kolsvarta ögonfransar o ögonbryn och någon nyans mörkare hy än genomsnittet. Min bror har svartbrunt hår.
Att bara gå på utseende är farligt , gränsar till rasbiologi, men jag kan inte förneka att mammas släkt ser sydländsk ut. Folk vill knappt tro att mamma är svensk, och folk har frågat om min bror är ryss och om jag är från trakten av Bosnien. Bara det att mammas släkt bott i Sverige i hundratals år!


Så har vi den nya analysen, som pekar mot Sydeuropa och Balkan. Jag undrar: vet någon om personer med resande i släkten brukar ha dna därifrån? Eller har ni andra förslag på ”vem som är skyldig ”? Mamma har också gjort test, så jag vet att det är hon som bär på sydliga anlag!


Sen har hon typ 10% finsk dna. Jag är ganska säker på att det är skogsfinnar från Finnerödja som ligger bakom det, min släkt har ju bott där och i Tiveden så långt jag kunnat spåra på vissa linjer .
När kom skogsfinnar dit? I flera vågor? Vet ni några efternamn ? Finns något register över inflyttade kring 1700, eller från 1500-1600 där jag kan försöka spåra mig fram till min släkt?


Det blev långt. Hoppas någon vill svara!