NULL Skriv ut sidan - SV: Moderering av struktur eller innehåll? Utnyttja forummallen som den är tänkt att användas.

Anbytarforum

Titel: SV: Moderering av struktur eller innehåll? Utnyttja forummallen som den är tänkt att användas.
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2019-02-09, 11:48
Hej!

Nu ser ju att jag redan (jag önskar att jag kunde säga att det var avsiktligt ...) har lyckats illustrera ett sätt som den raka diskussionstråden är lite avig: mitt PS till Olle har grenat diskussionen, och vi får nu vara tydliga med vilken fråga vi svarar på.

Re: länkning till post -- Anne-Mari har ju en del av svaret redan, men om du högerklickar på rubriken till din post, så får du möjligheten att kopiera länkadressen med referens direkt till din post i tråden (i min webb-läsare är det på engelska, men principen är densamma). Klistra in den, så kommer klickaren rakt till den punkten i tråden.

Re: var placera en sådan post -- det som kändes mest avigt i början med AF var att en diskussion kan börja mitt inne i en annan diskussion -- en fråga om min mm fm mf moster Hulda i Dädesjöa hamnar mellan frågan och svaret på din fråga om smeden Kalle i samma socken. Speciellt märkbart kan det ju vara när det går år mellan fråga och svar ...

Men givet att det funkar så, så kan ju Olle välja ett lämpligt ställe att börja, efter frågans ämne.  Man skulle kunna se det som att du, Olle, bidrar med din kunskap inte bara i själva frågan, men också med hur den ska placeras in i AF.

I min och Anders modell (om jag får vara så förmäten att kalla den min), så postar man helt enkelt svaret (kanske i en lämplig kategori), och så taggar man den med de andra relevanta nyckelorden: socken (eller socknar, om det är fler), källa, typ av fråga, släktnamn, ...; och i gränssnittet till AF kan man välja att titta på alla postningar om Dädesjö, eller om smeder, eller om släkten Lokatt, eller ... och posten finns på alla dessa ställen.

mvh /staffan

a fejk! Inga riktiga släktingar har använts i produktionen av denna post :)