NULL Skriv ut sidan - SV: Marcusbo

Anbytarforum

Titel: SV: Marcusbo
Skrivet av: Tommy Myrsell skrivet 2019-02-16, 14:57
Hejsan!

Min farfars farfars farfars far Johan Myrsell, hans hustru, svärfar, flera barn, syskon och svågrar, avled i nervfeber 1819, varvid det endast fanns minderåriga barn kvar - den äldste var 11 år. Först planerades det att de skulle bo kvar hemma på Markusbo med en landbonde som skulle sköta gården, men av någon anledning föll detta igenom (det var tydligen någonting som skar sig mellan landbonden och barnens förmyndare, någonting med mat och försörjning).

Dessa barnen Myrsell kom istället att utplaceras hos sina respektive faddrar, medans föräldragården utarrenderades till Anders Persson. Jag har sett ett papper någonstans där Anders Perssons svärfar garanterade ekonomiskt för eventuell skada som skulle kunna uppstå på gården under arrendetiden, vill minnas att han kom ifrån Husbyhållet, men kan ha fel där? Likaså har jag en handling där alla inventarier och djur som följde med i arrendet uppräknades och värderades - till viss del följer den handlingen bouppteckningen efter Johan Myrsell, men till vissa delar avviker den.

Johan Myrsells syster Elisabet var gift med Lass Johan Göransson i Nygården, men även han avled 1819, och då flyttade Elisabet som änka till Markusbo, där hon kom att bo tills hon avled 1822 - alltså samtida med Anders Persson.

Muntligen har det antytts att Anders Persson var "svår" - men jag vet inget närmare om detta, så ta uppgiften för vad den är. Även sades det att Anders Persson var spelman, som brukade spela på fester och sammankomster, men detta har jag inget annat belägg för, förutom att jag även fått det konstaterat för mig av en nu avliden forskare vid namn Holgersson i Ingvallsbenning i Hedemora, som tydligen delvis forskade på spelmän i socknarna.
De båda flyglarna som finns på Markusbo än idag är från 1790-talet, så de fanns redan där när Anders Persson bodde på gården, men mangårdsbyggnaden är inte densamma. Det dåvarande huset var mycket mindre till storlek och hade sexdelade planen med tre små kammrar, kök och en sal. Denna flyttades sedan till Landsbro tegelbruk i Stora Skedvi, där den byggdes ut åt båda håll på längden, är idag riven. Likaså fanns det ett portlider med rum på ena sidan, den byggnaden flyttades också, och jag vet att den fanns kvar på 1950-talet, för då hade min farfars kusin Lennart Myrsell varit in i den. Kan dock inte idag komma ihåg vart i Stora Skedvi den flyttades. Byggnaderna flyttades på 1850-talet, när gården ombyggdes.
Inte mycket konkret att komma med rörande personerna, utan mer en liten omständighets beskrivning.