NULL Skriv ut sidan - SV: Hur får vi ut någon information från MyHeritage DNA test?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur får vi ut någon information från MyHeritage DNA test?
Skrivet av: Ville Lignell skrivet 2019-02-16, 22:36
Efter att ha forskat i ett par år, följt min mormors far i kyrkböckerna så var jag säker på att jag hade judiskt ursprung men i etnicitetsjämförelse med den här damen ser jag att jag är noll ashkenazi vilket är det jag trodde att jag var. Min mormor hette Norrlin som flicka och det är ju typiskt judiskt eller hur?

Norrlin låter inte som ett ashkenaziskt släktnamn, men det betyder naturligtvis ingenting. Många judar som konverterade till kristendomen bytte också för- eller/och släktnamn.

Att man har eller inte har spår av en etnisk grupp betyder inte heller något dramatiskt. Resultaten kan variera drastiskt t.o.m. mellan syskonen. Det vill säga att en nära släkting till dig kan väl ha det.

Plus: Du ska förkasta varken den ena eller den andra, utan forska båda parallelt. Ett etniskt-judiskt urpsrung betyder inte en status som jude. På samma sätt som man måste ha en adlig fader för att ärva titeln måste man ha en judisk moder för atta vara en jude.