NULL Skriv ut sidan - SV: Kiäly,Karin,Olof och Lars Elofsbarn i Halla.

Anbytarforum

Titel: SV: Kiäly,Karin,Olof och Lars Elofsbarn i Halla.
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2019-02-19, 12:49
Hej igen,
har nu uppdaterat mig på den information i denna fråga, som jag fick ta del av i Anbytarforum 2016 om bland annat Karin Elofsdotter och hennes ursprung: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=139305.0 (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=139305.0)
Där finns utförlig information om Elof Larsson, både framåt och bakåt i tiden. Han fanns i Hamra, och det finns också info med tydliga källor om att familjen även hade kopplingar till Halle.
Det tyder på att den Karin Elofsdotter som föddes i Halle i januari 1687 mycket väl kan vara den Karin Elofsdotter som gifte sig med Jöns Olofsson i Solberg 1709-11-14. Bruden uppgavs vara från Hamra, vilket stämmer på brudens far Elof Larsson som levde i Hamra. Ekshärad E:l sid.11.
I vigselnotisen ser bruden som gifter sig med Jöns Olofsson från Hamra ut att heta Karin Olofsdotter. Det framgår tydligt att hon var från Hamra.
I brudparets första barn Olofs födelseanteckning 1710-09-11 framgår tydligt att föräldrarna är Jöns Olofsson och Karin Elofsdotter. Ekshärad C:l sid.237. Samma sak gäller de följande barnen.
Det finns ytterligare info om man följer länken.
Att några andra än Elof Larsson och Ingeborg Nilsdotter var Karin Elofsdotters föräldrar, och att det var just denna Karin Elofsdotter som gifte sig med Jöns Olofsson i Solberg verkar uteslutet.
Men om det finns källor på att hennes föräldrar var Elof Gullbrandsson och Brita Olofsdotter tar jag gärna del av dem.
Enligt Karin Elofsdotters dödsanteckning skulle hon ha fått 8 barn; 6 söner och 2 döttrar. Jag har hittat 6 söner och1 dotter; Olof, Jöns, Lars, Jon, Pehr, Mattes och Kerstin. Alla utom Mattes finns i födelseboken.
Har tyvärr inte hittat ngn födelseanteckning på Mattes. Och det saknas 1 dotter. Någon som vet något om dessa 2 barn?
Tack för att jag fick en puff för att återuppliva den info som släktforskare delat med sig av  i Anbytarforum 2016 om just denna Karin Elofsdotter.
Hälsningar Britta