NULL Skriv ut sidan - SV: Fältväbel Anders Lorentz Widbom

Anbytarforum

Titel: SV: Fältväbel Anders Lorentz Widbom
Skrivet av: Karin Uhrvik skrivet 2019-03-13, 06:59
Hej!

När det gäller brevet från Isac Widbom så framgår det inte vem som var adressat. Var det änkan, häradshövdingen eller någon i nämnden? Det står bara att brevet ankommit och uppvisats. Det är alltså osäkert om det har bevarats.

Marks häradsrätts arkiv finns bevarat på Landsarkivet i Göteborg. Riksarkivet har bara bouppteckningar därifrån bland sitt digitaliserade material. Arkiv Digital har förutom bouppteckningar också en hel del annat material bl.a. domböcker för vissa år. Tyvärr inget material från 1760, men man har där möjlighet till beställningsfotografering av domboksmaterial för 195 kr per volym.

Jag tittade i NAD (Nationell arkivdatabas) över innehållet i Marks häradsrätts arkiv och jag skulle kunna tänka mig att ett bevarat brev möjligen kan finnas bland Inneliggande handlingar 1759-1760 [FIa:22] om det inte finns inbundet tillsammans med bouppteckningen. Kanske finns information om Anders släktingar i Förmynderskapsprotokoll 1758-1776 [AIIc:1] eller i domboken för 1760 [AIa:36] om något ärende tagits upp där. Dessa volymer finns på Landsarkivet i Göteborg.

Intressant är också att i det militära materialet och i bouppteckningen heter han bara Anders. När tillkom Lorentz? Har han patronymikon Larsson? Vid vigseln 1756-01-01 i Istorp med jungfru välborna Maria Catharina Lagerqwist från Kransbro skrivs han som Anders Lorentz Widboum.