NULL Skriv ut sidan - SV: Smeden Matts Wattz i Tjärnäs

Anbytarforum

Titel: SV: Smeden Matts Wattz i Tjärnäs
Skrivet av: Anna-Carin Leijon skrivet 2019-03-14, 21:27

Hej Mats och Katarina!
Så roligt med ny information. Under året har jag sökt högt och lågt, senast i Lexiöbo bruk där brukspatrons Fernstens styvson, Fredric Watz, för andra gången blev far (utom giftemål) med samma kvinna. Pojken fick under några år bära faderns efternamn. Emellertid så ledde det ingenstans i jakten på vår smed Watz.
Den nya informationen, att sonen smeden Daniel också var kvar i Torsåker, hade jag missat. Sen tidigare har jag gått igenom Margta och Hans barn och deras faddrar. Det har jag nu även gjort med Daniels barn: Margreta 1726, Carin 1729, Stina 1732, Brita 1740 och Anna 1742. Britas födelsenotis hittade jag inte. Faddrarnas namn gav inte mig någon ytterligare ledtråd till att hitta Mats Watz, tyvärr.
Men - bland Daniels barn fanns även en Catharina f 1755-11-18 men det visade sig vara Margaretas dotter. "fadern förmannen Bruksarbetaren vid Harnäs Bruk Johan Holm." Husförhörslängden Nr. 2 i Älvkarleby är lite annorlunda nämligen ett namnregister. Första delen alfabetisk där varje namn får ett nummer. På nr 669 är Margreta D. Wass. I andra delen lite mer info. M. D. Wass är född 1726 i Thorsåker och kom troligtvis till Älvkarleby 1753. Älvkarleby (C) AI:2 (1745-1762) Bild 161 / sid 257. Det låter som om det är Daniels dotter, eller hur?
Ingen vigselnotis har jag hittat vare sig i Torsåker eller Älvkarleby. Jag hittar inte heller Johan Holm. Inte heller, som jag hoppades, farfaderns familj. Men de kanske finns där??!!
Vid dotterns födelse står ordet Mat. före moderns namn och när Margreta dör 1771 kallas hon qvinnsperson.
Ja, det var vad jag har hittat de här senaste dagarna.


Vänliga hälsningar Anna-Carin