NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06
Skrivet av: Kim Larsen skrivet 2001-01-03, 18:05
Hej Mai-britt,
 
Nu er det ved at være tid jeg skal afleverede din bok tilbaka til Malmø bibliotek, men den tid jeg har haft den til låns, har givet mig en masse oplysninger. De eneste personar min fru kände var hendes far och hans far och mor, men med hjälp ifrån boken, kom en del av familien tilbaka til 1772, fantastisk ! Men det har också bragt nya frågar, så kanske du kan hjälpe mig ?
 
? Min frus tip-oldefar John Olsson Skogman står i boken som födt uægte. Vet du vem som är hans far og mor ?
? Han är födt i Kärringsbygden, är det en by eller är det et ställe for kärringer, som jag mener är kvinnor som inte er guds bäste barn ?
? Du skriver i boken : Självmord 13/8 1897, är där tvivel om det är självmord och är det kanske därfor at hans son från 2 giftamålet, Viktor, lämnar Sverige och flytter til Danmark i 1897 ?
? John Olsson Skogman giftar seg med Hanna Olsdotter 30/12 1879, men deres son Viktor er født 22/3 1879, har du evt. andre oplysninger om dette ?
? Hanna Olsdotter's far är BM Ola Svensson Wågbalk . Känner du til hans far og mor ?
? Dom dör som fattighjon. Är det folk som bor på en fattighus eller är dom 'bara' normalt fattige ?
? Hanna Olsdotter's mor är Tören Danielsdotter. Hendes far og mor är BM Daniel Olsson Tunbo och Karna Persdotter. Känner du til deres mor og far ?
? Känner du til hvilka båtar John Olsson Skogman,  Ola Svensson Wågbalk och Daniel Olsson Tunbo har gjort tjänst på ?
 
Om det har din interesse, då flyttede Viktor Johnsson Skogman i 1897 til Flødstrup sogn, Svendborg amt i Danmark och fik en dotter, Ellen Victoria Linea Johnsen Skogman. Kanske hans fru hed Alma, men det är inte säkert. Ellen giftede sig med Oluf Jelstrup Jørgensen och dom fik en son, Leo Jelstrup Jørgensen, som är min fru's far.
 
Kanske vil vi til sommer göra en tur til Kyrkhult och Jämshög, är där nogen ställe som du kan anbefale at man besöker, nogen museum eller sånt ?
 
Många tack for din hjälp och många hälsninger
 
Kim Larsen