NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06
Skrivet av: Maj-Britt Sundin skrivet 2001-01-04, 15:40
Hej Kim
 
Beträffande John Olsson Skogman har prästen i dödboken skrivit: Självmord. Påträffad med avskuren hals vid en sjö nära sin bostad. Jag personligen tvivlar starkt på att man själv skär av sig halsen. Därav mitt frågetecken.
Han föddes i Kärringbygden som är en (svensk) by  numera i Kyrkhults socken.  
Hans mor var pigan Sissa Carlsdotter född 26/5 1796 i Kräftemåla, Jämshög. Hon var dotter till bonden i Kräftemåla Carl Johansson född 15/2 1774 i Kräftemåla död 30/12 1840 i Kräftemåla, Jämshög samt hans hustru Bengta Nilsdotter född 31/7 1771 i Hässlehult, Jämshög död 1817 i Kräftemåla, Jämshög.  
Carl Johanssons far: Bonden i Kräftemåla Johan Eriksson född 1737 i Jutanäs, Jämshög
Carl Johanssons mor: Sissa Hansdotter född  /10 1739 i Härnäs i Asarums sn
Carl Johanssons farfar: bonden i Jutanäs Erik Johansson född c:a 1697 död c:a 1783 i Jutanäs, Jämshög
Carl Johanssons farmor: Truen Nilsdotter född c:a 1695 död c:a 1772 i Jutanäs, Jämshög
Carl Johanssons morfar:  bonde i Härnäs i Asarum Hans Svensson
Carl Johanssons mormor: Bengta Matsdotter
Carl Johanssons farfars far: bonden i Jutanäs Johan Eriksson född c:a 1667 död 1736 i Jutanäs, Jämshög
Carl Johanssons farfars mor: Signe Sverkersdotter född c:a 1655 död 1735 i Jutanäs, Jämshög
 
Viktor Johnsson föddes som oäkta. I födelseboken står dock antecknat:  
Såsom fader anmälde sig afsk. Btm John Skogman i Isaksmåla o begärde att hon skulle kyrktagas såsom hans tilltänkta hustru
 
Innan det fanns fattighus i Jämshög, Kyrkhult hade fattighjonen rätt att flytta runt på gårdarna som då fick sörja för dem. De kunde också få understöd av sockenstämman.  
 
Jag vet inte de övrigas föräldrar och inte heller vilka fartyg som de tjänstgjorde på förutom de som står i boken.
 
Om ni kommer till Kyrkhult och Jämshög bör ni besöka Hembygdsmuseerna i Kyrkhult och Jämshög. Eftersom merparten av de byar som förkommer numera ligger i Kyrkhult socken är det Hembygdsmus?et i Kyrkhult som är angelägnast. Säkerligen kan ni få en hel del upplysningar där.  
Sen är naturen här i Kyrkhult vacker att åka runt i.
 
Nu har jag 2 frågor: är Jelstrup också ett efternamn? Vet du när Viktor dog och var?
 
Maj-Britt