NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-06
Skrivet av: Kim Larsen skrivet 2001-01-04, 17:18
Hej Maj-Britt,
 
Mange tack för svaret.
 
Jelstrup är et efternamn, men inte for min fru's familie (såvidt jag vet). Min fru's far, mener at namnet kanske er kommet til familien fordi Oluf Jelstrup Jørgensen har en forbindelse til byen Jelstrup som ligger i nord-jylland.
 
Men der finnas personer i Danmark som heter Jelstrup til efternamn och det er faktisk en av dem som er skyld at jag nu kan skrive til dig. Da jag startede på slägtsforskning for 3-4 år sedan, blev jag medlem i DIS-Danmark. Här fandtes et medlem som heter Finn Jelstrup. Naturligvis sendte jag honom en mail, for kanske han kendte min fru's familie, men der var tyvär ingen sammenhang. I September 2000 fick jag en mail fra Finn Jelstrup. Han havde på en Svensk hemsida fundet en database som indeholder Svenskere som er udvandret til Danmark och heri fandtes Viktor Skogman och Finn huskede at jag havde omtalt Ellen L. V. J. Skogman, så han undrede om det kunne være hendes far. Oplysningerne om Viktor J. Skogman viste at han kom fra Kyrkhult og så var at jag lavede et inläg här och fik den fantastiske hjälp fra dig.
 
Så et kort svar er : Ja Jelstrup er et efternamn.
 
Jag vet desværre inta när Viktor dog, men jag vil tro han er död i Flødstrup Sogn, Svendborg amt. Når jag vet präcis när och hvor, då skal jag skicka en mail.
 
Endnu en gång många många tack for den store hjälp.
 
Många hälsningar
 
Kim Larsen