NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-08
Skrivet av: Göran Hägersjö skrivet 2008-12-02, 18:47
Hans,
Min mormors farfar Jöns Nilsson var bror till nämnde Anders Nilsson. De tycks ha varit kusiner med en Sven Jönsson i Björkefalla född 1844.Om Botel dog 1857 var det kanske hos denne kalaset var.
En gemensam kusin till Jöns Nilsson, Anders Nilsson och Sven Jönsson var (fiol)-spelemannen Spel-Ola (Olof Nilsson) i Almundsryd f. 18340201 i Kåraboda. Jag citerar ur det gedigna verket Småländsk musiktradition av Magnus Gustafsson:Den berömde Spel-Ola(1834-1903), som enligt Svenska Låtar reste till Karlshamn för att tävla med självaste Ole Bull bodde större delen av sitt liv i byn Gässemåla i Almundsryd socken. Hans egentliga mann var Olof Nilsson. Han föddes i byn Kåraboda i Kyrkhults socken, närmare bestämt i det hus som senare flyttades till Skansen under namnet Blekingestugan. År 1862 flyttade han till Almundsryds socken, först till Åbogen sedan till Gässemåla...). Boken Småländsk musiktradition innehåller en del upptecknade låtar efter Spel-Ola.
 
Jag bor i samma by som guiden på Cristina Nilsson museét i Snugge och skall höra med henne om hon kan tillföra något om tidsskedet för Cristinas vistelse på Tulseboda brunn.
 
Jag kan i förbigående nämna att Nils Nilsson och Ingegerd Nilsdotter har en sonsons dottersons dotterson Tomas Nilson från Hökön som för några år sedan vann Sveriges Radios riksomfattande poesitävling där han som pris fick utforma ett eget program med eget val av musik och sina dikter. En liten rännil av den litterära ådran från Jämshög!
 
Uppgifter om släktskap med kända person är ofta inte annat än skrönor,men bakom skrönor ryms ofta intressanta omständigheter.
Jag är sannolikt inte påvisbart släkt med Cristina men uppenbart släkt med Dig vilket
jag sätter på dagens pluskonto.
 
MVH
Göran