NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-08
Skrivet av: Andrew Augustsson skrivet 2008-12-17, 23:14
hej göran och hans och givetvis alla andra
 
efter en tids tänkande,och velande ska jag berätta dom historier jag har i detta ämne.
jag har ju haft det stora nöjet att prata med er båda och känner därför att det kan vara bra
att lägga ut dom.
jag vill härmed understryka att dom ska ses som historier, och inget annat, till annat bevisas.
följande har berättats för mej av äldre släktingar och jag återger dom så ordagrant jag kan.
 
1    vi var bjudna på konsert i kyrkhults kyrka med kristina nilsson ,men innan konserten började skulle
vi till släktingar i björkefalla och träffa henne där.sagt och gjort,dom begav sig av över siggaboda och
ner över farabol till björkefalla.när dom väl kom fram visade det sig att dom tagit fel helg och dom
var en helg försent.det var oerhört förtretligt...
 
dom jag tror är vi är christina andersdotter f 1860-06-09 i gäddegölshult, och hennes man johan carlsson f 1854-09-28
siggamåla,almundsryd.och det kan lika gärna vara så att det ska vara bengtsboda,kåraboda eller falshult.
 
2  vid järnvägsstationen i ryd (k-hamn-vislanda banan byggd 1874)gick ett ryckte att kristina nilsson skulle
vara ombord på tåget som skulle komma in.en stor samling människor samlades vid stationen,och mycket riktigt så
va hon med.hon klev aldrig av,men hon vinkade från tåget,och skulle då ha sett ossoch vinkat speciellt till oss.
 
dessa två berättelser ,med alla sina fel och brister är nu berättde.det roliga i kråksången är att trots att ingen kan visa  
på släktskap med kristina så finns historien kvar i min släkt,och berättas om.men aldrig att det nämts, på min sida
att det finns en nobelpristagare i släktträdet (harry martinsson). det berättade göran och hans för mej.och kykrhult
med kullan ock björkafalla ligger ju så nära där hela min släkk bott i generationer ,så dom borde ha känt till detta  
släktskap.    
 
en riktigt god kväll på er alla,och god jul.
 
andrew