NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2006-09-24, 23:43
Hej.
 
Det är jag som är skyldig till det mesta som står om Jon Håkansson Sälle i båtsmansregistret.
 
Vid första vigseln står han som båtsman Jon Håkansson Sälle ifrån Klemetsmåla och hustrun som tjänstepiga från Biskopsberg.
 
Vid andra vigseln står han som avskedad båtsman Jon Håkansson Sälle från Klemetsmåla och hustrun Kerstin Månsdotter som piga i Djäknemåla. Det tycks ha varit tvungna att gifta sig och sonen Anders föds i Djäknemåla. Nästa barn, en flicka, får namnet Marta. Samma namn som första hustrun, så det rör sig noga om en och samma Jon Håkansson Sälle.
 
Däremot blir jag tveksam när det gäller det tredje giftet. Jag hittar inte Kerstin Månsdotter som död, inte heller någon vigsel med Kerstin Olasdotter. Kan det röra sig om en och samma Kerstin, trots olika patronymikon?
 
Någon son Håkan född 1896 hittar jag inte.
 
Däremot föds det en Håkan 1796-08-26, son till Per Sälle och Sissa Persdotter.
 
Någon bouppteckning efter Jon Håkansson Sälle har jag inte hittat. Däremot så finns det en efter Per Trulsson Sälle:
 
Östra härad ST 1804 nr 10 (ej numrerad) (B-Å Petersson)
 
År 1804 den 22 mars inställde sig undertecknade efter vederbörandes begäran till att förrätta Laga Bouppteckning uti sterbhuset efter kronobåtsman Per Trulsson Sälle i Klemmetsmåla som den 14 sistlidne januari med döden avlidit och efter sig lämnat följande arvingar nämligen änkan Sissa Persdotter samt dem emellan sammanavlade och nu i livet varande 4 stycken barn sonen Abram Persson myndig och dottern Elin Persdotter gift med kronobåtsmannen Jöns Svenman i Brändemåla, dottern Sissa Persdotter omyndig 24 år, samt sonen Håkan Persson på 8 de året. Till de omyndigas rätts bevakande  var närvarande hemmansägaren Mattis Olsson i Klemmetsmåla. Egendomen uppgavs av änkan upptecknades och värderades som följer nämligen:
 
 
Mvh Christian
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/94718.jpg)