NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2006-09-25, 17:29
Christian!
 
Jag brukar sätta GID-koden eftersom det ger dem som vill titta på det som dryftas en chans att göra så utan att behöva sitta timmavis vid datorn och slå i längder eller vänta på mikrokort o. dy. Jag förstår att inte alla använder Genline, jag har det själv bara då och då när andan faller på.
 
Flyttattesten skrevs 16 september 1817 och där står det att hon är född 1789 i Lösen och flyttade från Rödeby 1816 till Fridlevstad. Sedan följer lite om hennes läskunskaper o.dy., samt att [..(typ: inget annat kan)..] påtalas utom det att hon är rådd med barn. Ett tillägg har gjorts med väldigt svårläst handstil, i alla fall för mig. Kontentan är dock att Ingrid fått ett oäkta barn 20 oktober i Rödeby, samt något om absolution tror jag. Sist står det: Fridlevstad 5 augusti 1818.
 
I Rödeby hfl (GID: 1774.3.79400) hittar jag i Gunnegärde Ingrid med dottern Christina, 29 respektive 1 år gamla. De bor hos torparen Eric Johansson 62 år och hans hustru Karin Carlsdotter 71 år. I en not i vänster kant står det: attest d. 22 oct. 1817 därunder finns något överstruket och årtalet 1816.
 
Till höger finns något skrivet på latin, vilket inte är min starka sida. Ett ord verkar vara Nihil (inget?) och därefter datumet 28 juni. Noten liknar inte övriga noter med datum för kommunion.
 
Angående hur många Sällar det fanns så kan  åldern 70 år som står vid Jon Sälles död vara fel och han kan mycket väl ha varit äldre än sexton vid första giftet och hunnit vara gift tre gånger. Tyckte bara att det var lite väl ungt om det skulle stämma.
 
Christina