NULL Skriv ut sidan - Bebyggelsedatabas-Enånger

Anbytarforum

Titel: Bebyggelsedatabas-Enånger
Skrivet av: Lasse Strandh skrivet 1999-11-23, 01:47
Hejsan!
 
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med följande. Jag håller på att bygga upp en bebyggelsehistorisk databas för Enånger. Målsättningen är att den ska bli tillgänglig för bl a hembygdsfolk, släktforskare och skolelever. Under det senaste 1 1/2 läsåren har jag arbetat med elever vid Enångers skola och försökt lära dem grunderna i bebyggelseforskning. Den forskningen har omfattat bl a 1400- och 1500-talen. Min avsikt är att databasen ska innehålla en medeltidsdel och därmed behöver jag all hjälp jag kan få av er släktforskare.
 
Jag är intresserad av alla uppgifter om personer, byar, gårdar m.m. som berör Enånger från 1400-talets början och fram till 1500-talets slut.
 
Fram till i dag har jag 1535 och 1542 års skattelängder inlagda på en sökbar databas (Works) plus en mindre mängd andra uppgifter. Skattelängsdatabasen innehåller 2595 personer enligt 1535 års längd och 2890 personer enligt 1542 års längd. Längder omfattar hela Hälsingland. Databasen innehåller de flesta relevanta uppgifterna som finns i längderna.
 
Kan ni sprida ut mitt behov av hjälp till de släktforskare och andra forskare som ni samarbetar med. Bebyggelsedatabasen ska även omfatta lokala orts- och bebyggelsenamn som baserar sig på uppgifter som kommer  från bl a Ortsnamnsarkivet och lokalbefolkningen. Även ev. förändringar av dessa namn kommer att finnas i den delen av databasen. När bebyggelsedatabasen är färdig ska den vara tillgänglig via Internet.
 
Uppgifter kan skickas till mig på följande sätt:
 
Lasse Strandh
Namsosplan 8, 824 41 Hudiksvall.
 
eller som e-post: lokalhistoria@hotmail.com  
 
 
Om någon vill ringa så är det: 0650-162 31
 
 
Hälsningar från Lasse Strandh/Hudiksvall