NULL Skriv ut sidan - Gustav Ludvig Warg, Hybo 4, född 1725, flyttade sedan till Hedesunda

Anbytarforum

Titel: Gustav Ludvig Warg, Hybo 4, född 1725, flyttade sedan till Hedesunda
Skrivet av: Tina Aldén skrivet 2004-02-20, 08:49
Hej!
På min morfars fars och morfars mors sida har vi bott i Hedesunda så långt tillbaka man kan se i Hedesunda släktbok, bak till slutet av 1600-talet. Sen kan man inte se längre. Jag har haft kontakt med en man som vet mycket om släkterna i Hedesunda. När han hjälpte mig att leta fann han, att jag och han, också var släkt, helt otroligt. Det var han som berättade för mig att vi var släkt med en Warg som var fänrik och blev adlad av Karl XII, han var med och krigade med kungen vid, slaget vid Poltava 1709. Fänrik Warg fick en son, (han kanske fick fler barn också)Gustav Ludvig Warg som föddes 1725 i Ljusdal, men sedan flyttade till Hedesunda. Jag är jätteintresserad av fänrik Warg och har tagit kontakt med svenska militär biblioteket och krigsarkivet. Har fjärrlånat en bok från Umeå  som jag väntar på. I den ska det stå om 9 olika Wargar, ska titta i den och se om jag hittar på min Warg. Vet du någonting om soldatnamn? Tror du han fick det namnet av Karl XII, och att han kan ha hetat någonting annat innan?
MVH Tina Andersson Ald?n