NULL Skriv ut sidan - Majoren Jon Andersson Myra och Anna Maria von Stesslou i Delsbo

Anbytarforum

Titel: Majoren Jon Andersson Myra och Anna Maria von Stesslou i Delsbo
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-03-20, 14:48
I SoH 1950:2-3, sid 123, har jag funnit en komplettering till Sveriges släktregister (3LH (s 114)) gällande en familj som (vad jag kan räkna ut av kompletteringen) verkar bestå av:
 
Jon Andersson Myra, Major vid Hälsinge rgte, i Hagen, Delsbo sn, lever 1675 (hfl) men är död före 10/8 1686, son till husmannen Anders i Myra, Delsbo sn  
G m Anna Maria von Stesslou (Stedslo), från Tyskland, lever 10/8 1686 då hon säljer gården Hagen och (del i(?)) Myra.
Barn:
Anna Jonsdotter g m kh i Rogsta Olof Kanik
Elisabeth Jonsdotter g efter 1675 m Gustav Vilhelmsson Biörkman
 
Enligt uppgifter i Lenaeus, Knut Nilsson, Delsboa Illustrata . (Stockholm 1764, och med flera Faks 1892(?), 1971), skall Jon Andersson Myras och (Anna) Maria von Stesslous sigill finnas igen i kyrkböckerna.
Frågor:
Är dessa sigill funna? Hur ser i så fall von Stesslous sigill ut?
Alla övriga uppgifter, t ex åldersuppgifter, om familjen är mycket välkomna.
 
Mitt intresse kommer sig av att jag, i SlfÅb?98 i artikeln Om Maria Watz och hennes bakgrund, behandlar hennes möderne, von Stoisloff - en adelsätt från Mecklenburg. Denna ätt hade faktiskt också en medlem i ett närliggande landskap, Kaptenen vid Gagnefs kompani, Dalrgte:t, Wolf Dietrich von Stoisloff, sekundkapten vid Dalrgte:t 1701, (stupad 1709 vid Poltava).