NULL Skriv ut sidan - SV: Stockberg

Anbytarforum

Titel: SV: Stockberg
Skrivet av: Camilla Ahlsén skrivet 2013-04-08, 19:55
Hej!
 
Kristina Thomsson: Det är ett tag sedan du skrev kommentaren, men jag svarar ändå. Det står i dödboken Lena församling (C) att Catharina Stockberg har avlidit den 15 januari 1774. Vidare står att läsa att hon är befallningsmannen Peter Huddings svärmoder och borgarenka från Huddiksvall. Hon var då 76 år. Att Hudiksvall stavas med två d:n får mig att fundera på Peter Huddings ursprung.  
 
Vigseln mellan kolskrivaren Peter Hudding och pigan Catharina Stockberg förrättades i Alsike socken(C) den 11 oktober 1751, så av någon anledning har Catharina Stockberg tagit sig från Hudiksvall till Alsike. Jag har för mig att Peter Hudding med hustru sedan finns med som befallningsman vid Vattholma bruk (C) i mantalslängden 1752 och framåt.
 
Jag har funderat lite på hur de här flyttningarna kan hänga ihop. Kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att Carl Gustaf Bielke, som var landshövding i Västernorrlands län mellan 1727 och 1739, också hade kopplingar till Salsta slott och Vattholma bruk vid Vattholma och gårdarna Kungshamn och Krusenberg i Alsike. Kan Catharina Stockberg ha varit städslad hos Bielke och följt med som piga till något av hans gods i Uppland? Hur kommer i så fall Peter Hudding in i bilden? Han bör ju ha haft koppling till järnbruk även innan han blev befallningsman på Vattholma eftersom han står som kolskrivare. Syskon till Catharina arbetar vid Ströms bruk i Harmånger. Kan det finnas en koppling till Peter Hudding där? Jag hittar honom inte vid Vattholma bruk före giftermålet.
 
Vänliga hälsningar,
 
Camilla Ahlsén