NULL Skriv ut sidan - Sturm Eriksson Hans f.1784-11-01 i Alfta

Anbytarforum

Titel: Sturm Eriksson Hans f.1784-11-01 i Alfta
Skrivet av: Bill Linden skrivet 2004-01-16, 04:50
Hej alla
 
Jag söker själv efter Sturm.
 
 
Jag är släkt med denna familj som troligen kom t Sv 1750-1800.
De var från N Tyskland och juvelerare.
Gifte in sig i min släkt Palmborg som vi har hittat till åtminstone 1631 då vår stamfar ( handskmakaren Palm ) blev knap-adel och kallad Palmborg av G II A genom att rädda en general vid Breitenfeldt 1630-31.
 
Vi hade ett gravbrev från Sturm på Haga Norra kyrkogård. En krypta med en mängd människor i ätten i ”etage” .  
 
Man skrev t oss från kyrkogårdsförvaltningen.
Vi kände ingen av dem därnere i kryptan och tackade nej att bekosta skötseln på 50 talet.
Så det verkar som släkten gick upp helt i Palmborg eftersom inget intresse syns från Sturmsidan.
 
Jag tänkte att det kan vara en annan vinkling på den Sturmforskning jag funnit idag på denna sida.
Vem vet. Vår egen stamfar från Nordtyskland kan ha kommit mycket tidigare och förgrenat sin släkt. Under Gustav Wasa så finansierades den nya krigsflottan mot Danmark av lånn och stora handlesförmåner för den Nordtyska Hansan.
dessa tyskar kom till Sverige och skapade mängder av verksamheter ( Sverige kanske var ett skatteparadis då... ).
 
 
Om någon vill svara så kan detta ej ske till denna chello-adress eftersom vi inte tar inkommande mail i våra känsliga datasystem.
 
Vi tar däremot in mail på
b.linden@prcraft-ab.com  eller b.linden@easystop-of-internetfrauds.com
som är ett helt isolerat system där inget viktigt finns lagrat.
 
Min telefon är 0707-828282
 
Jag är mycket intresserad av vad ni kommit fram till
 
Dessutom har jag rört om i en stor amerikansk geneaologisk organisation som vet mera från utlandet och kan återkomma med mera Sturm om jag får svar från dem och någon på detta forum har intresse.
 
Med vänlig hälsning
 
 
Bill