NULL Skriv ut sidan - Lillhärdal

Anbytarforum

Titel: Lillhärdal
Skrivet av: Ove Malmqvist skrivet 2012-07-23, 11:23
Hej. I vissa död.ant har prästen noterat hur en person har varit under sin levnad, vanligtvis god, enfaldig och gudfruktig. Dessa minnesord skrevs inte för alla, men några, se exempel nedan. Skrev prästen dessa dels för att påminna andra om dessa personers levende (gott eller mindre gott), dels för att visa att han kände sina församlingsbor, något att visa upp vid en visitation?
 
I Lillhärdal fs.Dödbok C:1 (1691-1793) sid. 187 tolkar jag texten som följer (reservation för mina feltolkningar). 1768 d(en) 17 Januari begrofs --- Hustrun Gertrud Hansdotter född på Aggen? i Kyrkobyn, --- --- og --- sin ungdom, gift på sitt 25te åhr med sin mycket --- Enkling- Anders Olofsson i Sunnanå --- 1761 d(en) II(2) Maji --- En enfaldig Gudhlig quinna. Siuknade til föhre d(en) 3 Januari og efter --- Jesus åkallan död og oförlöst d(en) 7 Januari kl(ockan) 8 efter middagen --- 31 åhr, 10 månader og 11 dagar
 
Vilken innebörd har oförlöst i detta sammanhang, var hon havande?. Jag har sökt i husf.l. och mantalslängder men inte funnit någon gård med namnet Aggen) i Kyrkobyn
 
Vänlig hälsning Ove M