NULL Skriv ut sidan - Fors

Anbytarforum

Titel: Fors
Skrivet av: Tobias Sundin skrivet 2015-04-09, 15:47
För ett tag sedan så var jag på landsarkivet i Östersund och gick igenom Heimbygdas deposition vol. 2. Där hitta jag bland annat den här avskriften,  
Jagh undertechnadt tilståår och gör härmedh witterligit, deth jagh aff min brodher Amphion Pålson i Biskopsgåårdhen, haffwer upburit dedh arff som migh lagligen war tilfallet effter mijn hustros farbrodher S. Swen Mårtenson i Brewågh och Lijts sochn, så att jagh fullkomlighen och effter egen begäran och jagiffna samtyckie är contenterat och förnöydh för alla lösören beståendhe uthi contant pengr, hölffe, klädher och alt annat husgerådh, item booskap och fädh. Men migh i beholl förwarat en kopparkietel á sex rdhr, til dess wåra medh arffwingar sin rett sökia. Item inneståendhe och ännu obytte credit eller pantepengr, uthi fasta ägor lagdha. Men här bör achtas att kopparkietelen á sex rdhr, hörer och bådha til, Amphion och migh. Til yttemera wesso medh mitt härander skreffna nampn och wanlighe bomerkie, giffne aff Ragundhs prestegårdh den 27 juni anno 1666. Pedher Pålson i Blommen i Offwer i Hall[en?] sochn länsman. Effter brödernas Amphions och Peders Pålsöner, begäran, wittnar emellan dem således affhandlat wara, ut supra, (Heimbygdas deposition, vol 2, nr 383f).
 
Vid tinget i Ragunda 1666 11/12 står det ju,
(14.) Jon Olofsson i Stugun och Jon Zachrisson i Byen kära till Amphion Påhlsson i Biskopzgården effter någon arf, som fallen ähr effter Swen Mårtensson i Brewågh och Lijdtz sochn, men Amphin sådant förwägrar, dy blef af rätten afsagdt det dhe skola niuta hwad dhem tillagdt och på syster systersbarns lotten tillfallen ähr, effter byteslängdens innehålldh. Dessuthom tillägges Jon Olofsson i förråd för sin stiufdotter åhrligen twå rixd:r. (Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv, vol. AI:6, fol. 81r).
 
Så nu är frågan vem är denne Per Pålsson och var är han länsman? Jag har försökt leta efter orten Blommen i Jämtland utan någon framgång. Men eftersom jag inte har sett orginalet av dokumentet så kan ju avskriften vara fel. Hoppas det finns någon med mer information om saken.
 
Hälsningar Tobias