NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2010
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2010-04-14, 01:29
Naturligtvis avser inte min länk ovan till 1890 års folkräkning vara ett direkt och entydigt svar på ställda frågor, utan en ingång att lösa problemet. Det är ju känt att uppgifterna i folkräkningar inte alltid är att lita på, men trots det är de ju bra verktyg för fortsatt forskning. I de två föregående inläggen förefaller ordet troligen tämligen omotiverat eftersom det inte är uppenbart vad åsikterna grundar sig på.
 
Anders (Andersson) Wedin i Böle, senare i Döviken, Ragunda, uppges vara född 7/4 1828 i Vibyggerå. Eftersom det finns ett barn Anders (Andersson) född samma tid i födelseboken för Vibyggerå, bör ju hypotesen bli att det är en och samma person det är fråga om. Jag kan inte se något som talar emot detta. Anders i Vibyggerå tycks försvinna ur hfl. där omkring 1847 efter att ha deltagit i förhör samma år (Vibyggerå AI:7 s. 178 - 2096.1.19100). Året efter dyker det upp en namne med samma födelsedata i Fors' hfl. (Fors AI:6 s. 43 - 118.7.3300).  
 
Det kan inte finnas något tvivel om identiteten när nu Anders Wedin i senare längder uttryckligen föddes i just Vibyggerå. För de som ändå har dubier kan jag tillägga att Anders Wedin hade en son Isak Petter. Isak hette även morfadern till Anders från Vibyggerå, liksom den sistnämndes bror Isak Andersson, född 1830 och torpare i Näset, Ragunda.
Anders Wedin måste ha begått ytterligare brott eftersom snatteripåföljden inte kan ha varit så dryg som straffarbete på fästning.