NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-08
Skrivet av: Eva Mårtensson Kangeman skrivet 1999-01-10, 01:34
Tack Peter för att du övertog denna frågan, hade tänkt vidarebefordra den till dig, men du hann före! Jag hade inte någon Jost i mitt material, men det stämmer att Sissa Jostes dotter födde en dotter 1771 på Möcklö. Konstigt att du inte har hennes egen födelsenotis i din databas för den täcker ju just den här perioden.
I 1740 års rulla finns det inte mindre än 7 båtsmän med namnet Frisk bara från Ramdala socken i 2:a komp.! (Hur kunde de skilja på dem?) Bara 2 har så vitt jag kan se anknytning till Möcklö: nr 201 som senare får namnet Nyckel och 246 som senare kallas Möckelman. De övriga är nr 186 från Vinberga, som 1826 kallas Winström, 222 från Ramdala som heter Lillberg, 224 från Vallby, som heter Wahlström, 229 från Säby som heter Säfström och 238 Räf (som jag inte vet vilken by han kom ifrån - borde vara Räfsmåla).
Båtsmännen i Hejetorp hette Fager (1685 Frisk!) och (vid denna tid) Silfwer (senare Hejdeman).
För att avgöra om Jost Nilsson Frisk hade nr 201 el. 246 får man nog bege sig till Krigsarkivet och titta i de icke mikrofilmade rullorna där.
 
Jag har tittat igenom Stig Karlssons bok om byarna Hejetorp och Åby (och Säby), men inte kunnat hitta någon ledtråd till Jost Nilsson eller hans hustru Elin Jonsdotter.