NULL Skriv ut sidan - Ramdala

Anbytarforum

Titel: Ramdala
Skrivet av: Kjell Andersson skrivet 2015-03-30, 20:19
Hejsan! Jag försöker kartlägga en av mina anmödrars minst sagt brokiga uppväxt och liv. Det handlar om Carin Svensdotter, f i Vallby 18.e okt 1822. Hon blir föräldralös som fyraåring då båda hennes föräldrar avlider 1826. (Ramdala AI:6 sid 182). Därefter kan jag inte hitta henne innan hon flyttar från Torhamn 1840. (Torhamn B:1 bild 54). Var tillbringade hon sin barndom?
Efter att ha varit piga på minst 5 ställen och fått två barn med en rättare på Avelsgärde gård, gifter hon sin med sin kusin Salomon Salomonsson i Torp, Hallarum. Hon får ytterligare sju barn och blir mormon 1869. Blir änka 1868 och reser med yngsta sonen Viktor till Utah som 56-åring. Gifter sig i polygami med en Paul Anderson, vilken lurar av henne pengarna hon fick när hon sålde gården i Torp.Hon avlider sedan i Utah 1907.
De intressanta frågorna är nu dels var (och hur) hon växte upp, dels hur mormonerna hade hittat ändå ut till Hallarum med sin förkunnelse redan på 1860-talet, läran var ju ganska ny, grundades i USA 1830.
Finns någon som kan ge upplysningar?
 
Vänligen
Kjell