NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-26
Skrivet av: Barbro Olsson skrivet 2000-02-11, 18:49
Hej Tomas Alriksson och Göran Fredriksson!
 
Ni kanske redan har fått era frågetecken uträtade vad gäller Erlandssläkten i Sälleryd. Jag har inte sett era frågor i Anbytarforum förrän helt nyligen.
Jag har forskat på Sälleryd och och förhoppningsvis ska vi i (studiecirkeln)så småningom komma ut med en dokumentation om bl.a. Sälleryd.  
Erland Svensson fanns i Sälleryd redan 1645.
Barn: Lars, troligen äldst, vet inget mer om honom.Anders övertog gården.
      Sissa, stämmer med Tomas uppgifter.
      Elin, stämmer också
      Börge, hade jag förslag på, men finner ingen dopnotis i Ramdala. Erlands hustru hette Anna.
Erland-namnet har figurerat i Sälleryd genom tiderna. Den Sten Erlandsson som dyker upp i början av 1700-talet är fader till Erland Stensson som är gift med Maria Pärsdotter från Kläppramåla. Kanske var hon enka med son Sven då Erland och hon gifte sig?
 
Bröderna Sven och Anders gifte sig med vars en syster, döttrar till Håkan Andersson och Ingrid Jonsdotter i Orranäs. (Ingrid syster till Anders Jonsson i Skrävle.
Sven med Sissa och Anders med Maria.
Svens barn: Elin f 1762, död -73. Erland f 1766. Anna f 1770. Elin f 1773. Maria f 1776. Ingrid f 1779. Peter f ?. Martha f 1802.
 
Anders barn: Sissa f 1760. Elin f 1762. Erland f 1765. Tvillingar Peter och Göran f 1768, Göran dog vid 6 mån. Anna f 1774, dog -76.
 
En fråga till Tomas: Min ff ff m hette Johanna Nilsdotter (Jana) f 1741 el. 1744, trolovad med Anders Larsson Sparf dä 1771. Anders född i Övraboda 1741. Jana står som piga från Granhult. Genast tror man då att hon är dotter till Nils Gummesson, som var aktuell då. Men i Nils G. rad av barn finns ingen Jana eller Johanna noterad, det finns heller inte plats för henne i raden av barn vid den tiden.
Har sökt i grannsocknarna, men utan resultat. Kanske du Tomas har sett notiser om henne andra sidan gränsen?  
 
Hälsningar Barbro