NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juli, 2008
Skrivet av: Admin C skrivet 2007-10-26, 08:12
Av Erik Kuoksu (Ekuoksu) tisdag den 09 okt 2007 kl. 13.41:
Hej!  
 
Jag tror att uppgifterna om att Henrik Eriksson Lodvik skulle vara lapp från lovikka härstammar från två böcker som behandlade Gällivares och Malmbergets historia och gavs ut på 70-talet. JAg har dem tyvärr inte till hands just nu.  
 
Tyvärr måste jag säga att just avsnittet om olika byars grundläggande och historia är klart undermåligt och vimlar av fel. Ett av de mer kuriösa felen är förresten, om jag inte minns fel, att författaren konsekvent verkar läsa namnet Henrik som Håkan.  
 
I domboken för Jukkasjärvi tingslag 1694 (den 4/1) står följande:  
 
Hindrich Erichsson ifrån Lådwijk, begiärar Rättens tillståndh, att i förmågo af Kongl. Maj:ttz Allernådigste Placat af d. 27 Sept. 1673, få upptaga sigh booställe på Keino Suwandh [...] o.s.v.  
 
Henriks söner hette Karl, Henrik och Markus. Mickel Henriksson i Keinosuando (senare i Keppo) var sannolikt son till Henrik Mickelsson Kyrö i Vittangi.  
 
Den enda av dessa personer som någonsin kallas lapp i handlingarna, mig veterligt, är Henrik Eriksson Lodviks son Henrik Henriksson Moskojärvi, vilken verkar ha varit renskötare under 1730-talet, efter att ha köpt några bröder Maaherras skatteland Moskojärvi. Även han blev sedan nybyggare.  
 
Däremot talar mycket för at Henrik Eriksson Lodviks hustru var av samisk börd, eftersom hon enligt domboken för Jukkasjärvi tingslag 1721 ägde del i fiskerätten i Vettasjärvi.  
 
Men naturligtvis kan man inte vara helt säker på några släktskapsförhållanden innan kyrkobokföringen kom igång på allvar, varken i Tornedalen eller annorstädes.  
 
MVH  
 
Erik Kuoksu
Inlägget flyttat av Anbytarvärden